Přílohy 9 vyvodit závěry o vzájemném působení organizmů a jejich životního prostředí. Určí vztah lovec – kořist a rozliší lidské činnosti s kladným a záporným vlivem na životní prostředí. Vědí, že rostliny se vyživují díky energii ze Slunce, a poznají některé vlastnosti rostlin a živočichů, které jim v daném životním pro-středí přinášejí výhody (tvar listů, zbarvení). Žáci chápou reakce lidských organizmů na vnější podmínky a činnosti. Určí vliv světla na velikost zorniček a změny v organizmu během cvičení.V nauce o neživé přírodě žáci prokáží základní porozumění některým vlastnostem hmoty. Například umí zdůvodnit, že objemnější předměty nemusí být vždy těžší. Vědí, že kov vede teplo rychleji. Spojí změnu barvy a zdrsnění povrchu kovového předmětu s jeho rezavěním a také v souvislosti s pokusem vysvětlí, že pevné látky (například bonbóny) se rozpouští rychleji v teplé vodě než ve studené. Žáci také prokáží základ-ní porozumění vlastnostem stínů. Žáci ukáží znalost elektřiny a energie a aplikují své znalosti na praktické situace. Ze seznamu běžných předmětů vyberou ty, které jsou elektricky vodivé a které nejsou; určí různé zdroje energie a zda mohou být použity k výrobě elektřiny. Žáci dovedou aplikovat své znalosti gravitační síly, magnetické síly a pohybu a vyvozovat z nich závěry. Vědí, že gravitační síla Země způsobuje padání věcí na zem, že dvě kovové tyčinky, které se odpuzují, jsou magnety, a určí orientaci pólů odpuzujících se magnetů.V nauce o Zemi a vesmíru prokáží žáci základní porozumění fyzikálním vlastnostem Země a zemských zdrojů. Například vědí, že voda se ze zemského povrchu vypařuje do vzduchu. Na základě informací o tep-lotě a oblačnosti určí místo, kde bude nejpravděpodobněji sněžit. Navíc dokáží uvést a popsat jednu výhodu farmaření v blízkosti řeky. Žáci rozumí některým dějům a cyklům Země a její historii. Vědí, že voda teče řekami z hor do oceánů a že zkameněliny jsou nejlepším důkazem toho, že na Zemi žila řada různých druhů zvířat, která dnes již neexistují. Dále vědí, že pozorování nízkých mraků může vést k závěru o jejich složení.Žáci znají některá základní fakta o Sluneční soustavě. Vědí, že Sluneční soustava je složena ze Slunce a planet; na schematickém obrázku, který zachycuje relativní polohy a oběžné dráhy těles Sluneční sou-stavy, určí Zemi, Měsíc a Slunce; vědí, že tvar Měsíce se během kalendářního měsíce mění.Žáci prokáží základní znalosti a dovednosti potřebné pro vědecké bádání. Například z tabulky zachy-cující výsledky pokusu určí, co pokus zkoumal. Navíc dokáží porovnávat, hledat rozdíly, vyvozovat závěry a jsou schopni podat stručné popisné odpovědi kombinující znalost přírodovědných pojmů s informace-mi z každodenního života i z abstraktních situací.Druhá vědomostní úroveň – střední Žáci mají základní znalosti a rozumí reálným situacím v přírodních vědách.V nauce o živé přírodě žáci prokáží určité znalosti charakteristických rysů živých organizmů. Například určí vlastnost, která je společným znakem všech živých organizmů. Na obrázcích spojí jednotlivá zvířata s jejich typickými biologickými znaky. Žáci určí žaludek jako orgán, ve kterém se odehrává trávení. Žáci prokáží znalost vzájemného ovlivňování živých organizmů a jejich životního prostředí. Dokáží doplnit po-travní řetězec a rozlišit mezi lidskou činností, která má záporný nebo kladný dopad na životní prostředí. Žáci prokáží určité porozumění rozmnožovacím a životním cyklům organizmů. Vědí, že savci potřebují pro rozmnožení samce i samici. Dále vědí, že pulci se líhnou ze žabích vajíček, a znají funkci semen. Žáci prokáží některé základní znalosti z biologie člověka. Vědí, že při tělesné námaze potřebuje lidské tělo více kyslíku. Žáci znají běžná preventivní zdravotní opatření, vědí, jak lidé mohou předcházet kažení zubů, a uvědomují si význam mytí rukou.V nauce o neživé přírodě žáci prokáží porozumění vlastnostem hmoty a světla. Například ze seznamu běžných materiálů vyberou ty, které jsou hořlavé; seřadí led, vodu a páru od nejchladnějšího po nejteplejší; vědí, že slaná voda je roztok. Žáci dále vědí, že obraz Slunce na vodní hladině je výsledkem odrazu sluneč-ního záření od vodní hladiny. Žáci znají některá základní fakta o elektřině a o energii a dokáží své znalosti aplikovat při řešení praktických situací. Vědí, že kovový předmět může doplnit elektrický obvod. Žáci proká-ží počáteční znalosti sil a pohybu a dokáží je použít. Uvedou důvod, proč dva stejně velké předměty stejného tvaru urazí po roztlačení různě dlouhé vzdálenosti, a v obrázku určí směr gravitační síly Země.V nauce o Zemi a vesmíru prokáží žáci počáteční porozumění fyzikálním vlastnostem Země a zem-ským zdrojům. Například dokáží existenci vzduchu pomocí nafouknutého balónku; přiřadí jednotlivé krajinné prvky k jejich popisu; popíší způsob, jakým mohou lidé zabránit plýtvání vodou. Dále žáci znají základní fakta o Sluneční soustavě. Uvedou jednu formu energie, kterou Země získává ze Slunce, a uvedou kromě Země další dvě planety, které obíhají kolem Slunce.