54 4 Úvod k  novému učivu  – přechod ke  geometrii  Opakování pojmů z  geometrie,  trojúhelník jako rovinný útvar.5 Opakování znalostí o  trojúhelnících  Třídění trojúhelníků6 Označení  trojúhelníků Označení vrcholů, stran,  název trojúhelníka 7 Pojem odvěsna a  přepona  Rozlišení přepony a  odvěsny  v  pravoúhlém trojúhelníku.8 Objevování vztahu mezi stranami  pravoúhlého trojúhelníka  Objevitelská činnost žáků  ve  skupinách, hledání pravoúhlých  trojúhelníků s  celočíselnými stranami,  experimentování ve  čtvercové síti.Učitel se ptá, se kterými geometrickými útvary se žáci dosud setkali. („Geometrie se zabývá mimo jiné rovinnými útvary, jako je napří-klad úsečka nebo kružnice. Znáte nějaké další geometrické útvary?“)Žáci uvádějí přímka, čtverec, trojúhelník apod.Pozn.: Učitel může připravit nabídku různých pojmů a žáci mohou rozhodovat, zda se jedná o geometrické útvary.U: „Do jakých skupin dělíme trojúhelníky? Na jaké druhy?“Učitel ukazuje obrázky různých trojúhelníků na interaktivní tabuli, žáci zapisují druh daného trojúhelníku do sešitu. Pro kontrolu pra-cuje jeden žák u tabule.Pozn.: Je vhodné pracovat se situacemi, kdy lze daný trojúhelník za-řadit do více skupin (např. rovnoramenný, ostroúhlý), a s  tzv. zdán-livými modely a překvapivými modely. Můžeme pokládat otázky: „Existuje trojúhelník, který je zároveň rovnoramenný a pravoúhlý? Který je zároveň rovnoramenný a tupoúhlý, který je zároveň rov-nostranný a  pravoúhlý?“ Formulace odpovědi („přepona bude vždy delší než odvěsna, nemohou být stejně dlouhé“) se dá využít v  násle-dujících činnostech.Učitel žádá žáky o označení trojúhelníků narýsovaných na tabuli. Vyvolaní žáci doplňují označení na tabuli.Učitel nabízí i méně tradiční označení a diskutuje s žáky, zda je mož-né. Učitel rozdává pracovní listy s  pravoúhlými trojúhelníky, totéž je připraveno na interaktivní tabuli. Žáci označují pravé úhly a zeleně obtahují přeponu, červeně odvěsny, popisují strany.Kontrola probíhá samostatně, jeden vyvolaný žák pracuje na tabuli.Pozn.: Na pracovním listu by mohl být alespoň jeden trojúhelník ne-pravoúhlý.Učitel zadává žákům úkol pro samostatnou práci ve  skupinách: zkoušet ve  čtvercové síti vytvořit trojúhelníky, které budou mít je-nom celočíselné strany. Žáci mohou pracovat pomocí pravítka, kružítka, na  pomoc dostanou čtvercovou síť a  čtverce s  celočíselnými stranami (vystřižené ze stejné čtvercové sítě). Žáci se rozdělují do  skupin po  čtyřech. Do  skupiny dostávají pracov-ní listy a  vystřižené čtverce. Velikosti stran objevených trojúhelníků chodí zapisovat na  tabuli.Učitel sleduje práci skupin, ale příliš do  ní nezasahuje.Pozn.: Učitel by neměl příliš mluvit o  rozměrech v  centimetrech a  zdůrazňovat měření. Žáci potom nepracují s  pomocnými čtverci a  objevení Pythagorovy věty se prodlužuje. (Lze zvážit užití sítě a  po-mocných čtverců v  jiných jednotkách než centimetr, ale omezíme tím možnost volby metody práce žáků.)