52 6.5.1 Zařazení tématu do kurikulárních dokumentůa) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (platnost dokumentu od 1. 9. 2013)Téma Pythagorova věta je v RVP zařazeno ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace (2. stupeň) v tematickém okruhu Geometrie v rovině a prostoru. Souvisí s ním následující očekávané výstupy: Žák zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jedno-duchých praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku. Znalost Pythagorovy věty je významná i pro další výstupy, např.: Žák charakterizuje a třídí základní rovinné útvary, odhaduje a vy-počítá obsah a obvod základních rovinných útvarů, určuje a charakterizuje základní prostorové útvary (tělesa), analyzuje jejich vlastnosti, odhaduje a vypočítá objem a povrch těles, analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu.S tématem souvisí učivo: metrické vlastnosti v rovině – druhy úhlů, vzdálenost bodu od přímky, trojúhel-níková nerovnost, Pythagorova věta.Ve Standardech pro základní vzdělávání „Matematika a její aplikace“ je Pythagorova věta zařazena do 9. ročníku do tematického okruhu 3 „Geometrie v rovině a prostoru“. Očekávaným výstupem podle RVP ZV je: Žák zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku.Jsou uvedeny čtyři indikátory naplnění výstupu:• žák využívá při analýze praktické úlohy náčrtky, schémata, modely,• žák využívá polohové a metrické vlastnosti (Pythagorova věta, trojúhelníková nerovnost, vzájemná poloha bodů a přímek v rovině, vzdálenost bodu od přímky) k řešení geometrických úloh,• žák řeší geometrické úlohy početně,• žák využívá matematickou symboliku.b) Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Masarykovy základní školy Horní Bříza, třída 1. máje 210, příspěvkové organizace, 330 12 Horní Bříza (Dodatek č. 1 platný od 1. 9. 2013)Téma Pythagorova věta je v ŠVP zařazeno ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, v předmětu Matematika v 8. ročníku. Jsou uvedeny tyto očekávané výstupy: Žák rozliší odvěsny a přepony, rozumí odvození vzorce Pythagorovy věty, využívá poznatků při výpočtu délek stran pravoúhlého trojúhelníku, umí využít poznatky ve slovních úlohách, zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností. Jako učivo je uvedeno: Pythagorova věta: pojem, výpočet délek stran v pravoúhlém trojúhelníku, užití Pythagorovy věty.6.8 Cíle vyučovací hodiny z hlediska žákůCíle vyučovací hodiny lze rozdělit do dvou oblastí – cíle vědomostní a cíle z hlediska rozvoje osobnosti žáka.Z vědomostního hlediska si žáci měli zopakovat pojmy číslo, číselné obory, druhá mocnina, připomenout si geometrii jako obor matematiky, zopakovat geometrické pojmy, zejména trojúhelník a vlastnosti trojú-helníků. Hlavním cílem bylo objevit další vlastnost trojúhelníku, kterou ještě neznají (vytvořit hypotézu pro budoucí formulaci Pythagorovy věty).Z pohledu osobnosti žáka byla vyučovací hodina při společné přípravě rozdělena do tří částí s cílem v ka-ždé z nich rozvíjet jinou složku osobnosti žáků.V úvodní části hodiny měli žáci soutěživou formou procvičovat svoji krátkodobou paměť, kde zároveň k efektivnějšímu zapamatování mohli využít znalost druhých mocnin – cílem bylo hledáním těchto vztahů rozvíjet logické myšlení. Dalšími cíli této části hodiny bylo vést žáky k tomu, aby brali ohled na druhé, aby dodržovali pravidla slušného chování a nevyrušovali, když se skupina soustředí, aby na základě jasných kritérií hodnotili výsledky své činnosti.