50 Učitelé byli zvyklí na vzájemnou spolupráci již před projektem; ve škole se uplatňují vzájemné hospitace vyučujících, ale podle sdělení učitelů nedochází k detailnějšímu rozboru a hodnocení hodiny. Učitelé se zúčastňují řady neformálních akcí pořádaných školou i dalších akcí v obci, dobře se znají, vyměňují si po-znatky o jednotlivých žácích i náměty, které lze uplatnit při vyučování. Podle názoru didaktičky pozitivní vzájemné vztahy vytvářely v projektu optimální prostředí pro uplatnění metody „lesson study“, protože členové týmu neměli problém se vzájemnou komunikací, otevřeným sdělováním pocitů a názorů, přijímá-ním stanovisek ostatních a otevřenou sebereflexí.V počátku projektu nebylo proto třeba absolvovat etapu seznamování a sbližování týmu učitelů, ale bylo nutné překonat jistou bariéru ve vztahu k didaktičce, která vstupovala do již vytvořeného týmu jako cizí prvek. Další průběh projektu ukázal, že tato přípravná fáze „lesson study“ je velmi důležitá.6.3 Organizace činnosti týmu Po celou dobu trvání projektu se konaly jednou za měsíc schůzky učitelů s didaktičkou. Schůzky probíhaly v prostorách ZŠ v Horní Bříze a byl z nich pořizován zápis. Každé setkání začínalo kontrolou plnění úko-lů v předchozím období, následovala společná činnost (společná reflexe hodin, příprava vlastních hodin apod.). Jednání bylo vždy ukončeno rozdělením úkolů na další období. Zejména v období přípravy hodin pro natáčení se vedle těchto schůzek celého týmu scházeli pouze učitelé.Ve vztahu k naplnění cíle projektu je třeba zmínit význam počáteční etapy činnosti týmu, ve které probí-hala analýza hodin zveřejněných koordinátorkou v prostředí Moodle. Členové týmu se učili nejen všímat si určitých jevů v průběhu hodiny, ale získávali především schopnost otevřeně sdělovat své postřehy a ná-měty, vysvětlovat a obhajovat své postoje. Tento sociální a komunikační aspekt úvodní fáze byl významný i pro tým, ve kterém se učitelé vzájemně znali a byli zvyklí komunikovat v rámci chodu školy i v rámci běžného života.Pro práci didaktičky byly přínosem hospitace ve třídách, pro které se připravovala hodina, ale i rozhovory s vedením školy, s učiteli, hospitace v dalších třídách. To vše umožnilo poznat zaměření školy a možnosti žáků i učitelů více než jenom studium dokumentů školy.6.4 Proces přípravy vyučovací hodiny Příprava vyučovací hodiny probíhala dlouhodobě. Začala již v únoru 2015, kdy tým diskutoval o výběru tematického celku a ročníku, pro který bude hodina připravena. Dospěl k závěru, že se bude dále zabývat vyvozením Pythagorovy věty v 8. ročníku.V měsíci březnu byl sestaven základní plán hodiny a učitelé začali připravovat materiály pro její úvodní část (čtvercová síť, procvičovací materiál – prezentace Smart, pracovní list pro opakování typů trojúhel-níků). Základní návrh struktury hodiny i způsob vyvození Pythagorovy věty připravila učitelka, která později hodinu ve své třídě realizovala, návrh byl na společných schůzkách upravován, upřesňován, dopl-ňován, ale základní idea objevení Pythagorovy věty samotnými žáky zůstávala. Učitelé projevovali rozdílné názory na to, zda žáci k objevu Pythagorovy věty dospějí. Do přípravy hodiny vstupoval tento prvek jako motivační prvek pro učitele.Koncem března proběhla samotná realizace hodiny v 8.A. Natočení hodiny předcházela příprava žáků na natáčení. I když jsou žáci zvyklí na natáčení na různých akcích školy, natáčení při vyučování pro ně tak běžnou záležitostí nebylo. Proto proběhlo natočení zcela jiné vyučovací hodiny, aby si žáci na přítomnost kamer zvykli. Členové týmu nechtěli průběh hodiny rušit dalším neobvyklým prvkem, proto se domluvili, že v hodině bude vedle vyučující přítomna pouze další učitelka v roli kameramana. Žáci ji znali a věděli, že vede ve škole kroužek školní TV. Ostatní členové týmu nebyli natáčení přítomni. Jedna kamera byla použita jako statická.