44 MN: Na naší škole se téma grafů propojilo s dalšími předměty (ve fyzice žáci tvořili první graf z naměřených hodnot, v informatice grafy vytvářeli v MS Excelu). PP: Graf jsem ještě nezadala. Nechávala jsem stále prostor k diskusi o výpočtech a možnostech řešení. K úloze jsme se vrátili až později a graficky ji dořešili. Žáci sami vymysleli pět otázek (tři správné a dvě chybné). Všechny byly napsány na tabuli a každý si musel svoje řešení obhájit. Žáci museli sami chybná řešení odhalit, což se podařilo.12 Čtení grafu „Jakou situaci popisuje červená část grafu?“MN: Žákům chvíli trvalo, než se oprostili od rychlosti a uvědomili si, že jde o graf závislosti dráhy na čase. Poté již nebyl problém rozklíčovat, že auto stojí.13 Doba jízdy „Auto má ujet 150 km. Urči, jak dlouho pojede, pojede-li průměrnou rychlostí 30, 40, 50, 60 km/h.“EH: Tyto dvě úlohy mi zabraly celou hodinu a další jsme už nestihli. Graf měli udělat za domácí úkol. Příjemné překva-pení bylo, že většina žáků měla další hodinu z domova správně vynesené jednotlivé body. Při spojování však zaváhali a raději nechali body izolované. Ve škole jsme si pak graf (část hyperboly) vytáhli společně.MN: Pokud chce učitel stihnout všechny tři typy úloh, je potřeba, aby nenechával příliš velký prostor pro diskusi. U úlohy na nepřímou úměrnost byla snaha některých žáků napasovat ji na rámec přímé úměrnosti. Dále pak při tvor-bě grafů měli někteří žáci tendenci hodnoty linearizovat.14 Ručníky „Na šňůře visí 12 ručníků. Jeden ručník uschne za čtvrt hodiny. Za jak dlouho uschnou 2, 3, 4, 5 ručníků?“ (Plus další slovní úlohy.)MN: Stihli jsme jen úlohy na sušení ručníků. Bylo třeba odlišit, zda se ručníky věšely postupně, nebo naráz, a konfrontovat danou situaci s realitou. Byla k tomu docela diskuse.Žáci přečtou, co graf vyjadřuje. S kartézskou soustavou souřadnic se seznámili před výukou úměrností. Žáci pod dohledem učitele řeší dané úlohy tabulkou a grafem.Žáci sestaví tabulku a pod vedením učitele najdou poměry a pokusí se odpovědět na složitější otázky (100, 120,.... km/hod).Nastolíme diskusi o tom, jaké povolené rychlosti je potřeba dodržo-vat na českých silnicích.Pod vedením učitele žáci sestrojí graf.Žáci sami vymýšlejí otázky.