42 4 Domácí úkol: doplňování slov do vět Př.: „Počet jablek na stromě [A] přímo úměrný [B] stromu. A1 je, A2 není B1 šířce, B2 velikosti, B3 hmotnosti“2. hodina: Žáci se naučí řešit některé slovní úlohy na úměrnosti a pojmenovat je 5 Stravenky „Maminka při nákupu v potravinách používá stravenky. Při posledním nákupu platila 380,- Kč, což byla hodnota přesně 4 stravenek. a) Jaká je hodnota jedné stravenky? b) Většinou se v obchodech na stravenky nevrací. Člověk u pokladny bývá často ve stresu, aby nezdržoval, aby správně napočítal počet stravenek. Navrhněte nějakou pomůcku, která vám pomůže určit počet stravenek na základě ceny nákupu.“EH: Většina žáků měla dobrý přehled o tom, co stravenky jsou a jakým způsobem se využívají. Dokonce je měli i ně-kteří u sebe.PP: Tady mi opět nevyšla časová dotace, měli jsme ve třídě rozsáhlou diskusi o tom, co je stravenka, jaké jsou další možnosti směny (nepeněžní). Úloha byla pro žáky motivační. Bylo vytvořeno několik „taháků“, které žáci prezentovali u tabule, a následně si zvolili ty nejefektivnější (tabulky vodorovně a svisle).6 Doplňování vět Kolikrát více stravenek maminka použije, tolikrát…je jejich celková hodnota. Kolikrát méně stravenek maminka použije, tolikrát…je jejich celková hodnota.7 Tabulka „Jedna lesní dělnice vysadí 280 stromků za 6 dní. Potřebujeme je vysadit dříve. Za jak dlouho to stihneme s více dělnicemi?“EH: Žáci měli opět tendenci čísla mezi sebou odčítat místo dělit. Ale jakmile dostali návod, jak řešit, začalo se jim dařit tabulku vyplňovat. Bohužel jsme zas narazili na nedostatky v numerickém počítání. Tato třída je skutečně velmi slabá.Cílem aktivity bylo, aby žáci podobně jako v celé vyučovací hodině uvažovali o podstatě závislostí mezi veličinami.Učitel klade návodné otázky vztahující se k úloze a řídí žákovskou diskusi:„Jakou hodnotu mají naše stravenky? Jakou hodnotu stravenky mo-hou mít? Jak se dají stravenky využít?“Žáci se pokusí vymyslet, jak by mohla vypadat pomůcka pro rodiče při placení stravenek. Učitel je povede k sestavení tabulky, v níž bu-dou žáci nacházet závislosti mezi sloupečky a označovat je šipkami s popisem.Připraveny jsou stravenky v hodnotě 95 Kč, lze však žáky nechat pra-covat s jinými hodnotami.U tabulky vzniklé v bodě 5 se učitel zeptá, zda v ní můžeme vidět nějaké vztahy. Vede žáky k formulaci vět, které následně zapíše (viz vlevo).Žáci doplní dané věty.Učitel uvede pojem „přímá úměrnost“ pro některé ze situací, které žáci dosud poznávali.Učitel vede diskusi žáků o tom, kolik dělnic musíme mít, aby šla prá-ce rychleji.Aktivita směřuje k sestavení tabulky a poté vyznačení některých zá-vislostí mezi sloupečky. Poměry upravíme na základní tvar.