34 10 Je zajímavé odhady upřesňovat postupně po řešení dílčích úloh. Zajímavý je rozdíl mezi řešením úlohy 1 a 2, kde je rozdíl jen kolem 1°.11 Po první realizaci experimentální hodiny členové týmu zjistili, že žáci byli s prvními dvěma úlohami rychle hotovi. Aby mohl vyu-čující v klidu kontrolovat, případně vysvětlovat, bylo praktičtější zadat tyto úlohy najednou. Oproti tomu třetí úloha byla složitější a měla více řešení, proto bylo lepší vypracovat ji samostatně.12 Zde je příležitost k diskusi o vlivu zaokrouhlování na výsledek. Je možné upozornit na konkrétním výpočtu, jaký rozdíl ve výsledku dostaneme, protože funkce tangens relativně „rychle roste“. Můžeme se také zmínit, že je vždy třeba zaokrouhlovat, protože pracu-jeme v oboru reálných čísel a čísla, která by měla vycházet na kalkulačce, jsou často iracionální.Pozn.: Žákům by mohlo působit potíže to, že pravoúhlý trojúhelník není hned vidět, musí se nejdříve najít, a dále se musí určit velikost SL. Problémem by mohlo být, že nepočítáme velikost hledaného úhlu, ale jeho poloviny.Hledaný úhel můžeme označit jiným symbolem. Je možné také označit hledaný úhel PUL a následně počítat velikost β/2.Při výpočtu velikosti 2β dostaneme jiný výsledek, pokud budeme po-užívat rovnou údaj ve stupních a minutách (12° 28'), což je způsobe-no právě zaokrouhlováním.12 Poznamenáváme, že všechny tečky nad rovnítky jsou správně umístěné, resp. správně chybí. 5a Doplňující úlohy Nápovědné otázky 6 Prezentace žákovského řešení úlohy 1 na tabuli 7 Prezentace žákovského řešení úlohy 2 na tabuli 8 Zadání úlohy 3 „Roh“ „Urči střelecký úhel (velikost úhlu PRL), stojí-li fotbalista v rohu velkého vápna.“Rychlejším žákům je možné zadat doplňující úlohy (viz úloha D1 a D2 pod tabulkou). Doplňující úlohy byly vytvořeny především pro-to, že v průběhu všech čtyř realizací experimentální vyučovací hodi-ny byli ve třídě skutečně takoví žáci, kteří výrazně předběhli ostatní. Pro ty je pak nutné hledat smysluplnou činnost. Úlohy je možné za-dávat postupně, nejprve po vyřešení úlohy 2 a další po vyřešení úlo-hy 3, nebo pouze po vyřešení úlohy 3. Kolik doplňujících úloh a kdy je zadat, je nutné řešit individuálně.Žákům, kteří nemohou nalézt žádné řešení, je možné pomoci nápo-vědnými otázkami (viz pod tabulkou).Učitel vybere jednu dvojici (příležitost pro slabší žáky), která bude postup řešení úlohy 1 prezentovat. Vybraná dvojice prezentuje řeše-ní, ostatní ho kontrolují se svým postupem.Učitel uzavře řešení úlohy 1 a srovná výsledek s odhadem.Učitel vybere další dvojici a klade jí doplňující dotazy. Vybraná dvo-jice prezentuje své řešení, ostatní si kontrolují se svým postupem.Nakonec učitel uzavře řešení úlohy 2 a porovná výsledek s odhadem. Porovná obě předcházející řešení.Žáci pracují samostatně ve dvojicích, na výzvu učitele může některý žák pomoci ostatním a navrhnout, které pravoúhlé trojúhelníky lze využít. Pozn.: U žáků se mohou projevit obtíže s dopočítáním chybějících velikostí, pozor je také třeba dát na odečítání ve stupních a minutách. Je také možné, že žáci zvolí nepravoúhlý trojúhelník PRL, následně se ho budou snažit nějak rozdělit, aby vznikl pravoúhlý, nebo naopak budou řešit pomocí goniometrických funkcí, jako by trojúhelník pravoúhlý byl.