29 Úspěch celého postupu je závislý velkou měrou na kvalitě úlohy, kterou učitel zadá. Úloha by měla směřo-vat k uvedení zamýšleného matematického pojmu, početního postupu apod. a praktické zkušenosti, které žáci mají, mají potenci, podle odhadu učitele, pomoci v jejím řešení.3.7 Závěr V závěru lze shrnout zkušenosti z celého řešení projektu „lesson study“. Všechny členky jihočeského týmu možnost spolupráce v projektu považovaly za přínosnou. Reflexe jednotlivých hodin se samozřejmě lišily podle role účastníka při přípravě a realizaci hodiny:• Badatelka většinou sledovala, jak učitelky a žáci interpretují matematické pojmy.• Vyučující učitelka upírala svůj zájem na výkon jednotlivých žáků a měla by zájem dostat podrobnější informace o tom, jak jednotlivci úlohy řeší, jak se podílejí na skupinové práci, jak obhajují před ostat-ními členy skupiny své názory. Komentáře k hodině se často týkaly příspěvku jednotlivých dětí a obsa-hovaly i další informace o konkrétních žácích.• Učitelka, která hodinu neučila, ji obvykle nahlížela z pozice jiných možných variant přístupu. Navrho-vala jiné reakce v problematických chvílích hodiny. Členky týmu uvažovaly také o tom, zda je možné „lesson study“ realizovat ve skupině kolegů ve škole bez podpory výzkumníka (např. didaktika z pedagogické fakulty). Tým se shodl na tom, že podpora zvenčí je velmi důležitá, i když si členky týmu uměly představit i neformální „lesson study“ s oporou o videozáznam hodiny kolegy. Důležité je, aby se podařilo navodit bezpečné prostředí.