28 3.6 Shrnutí k realizaci hodin Jak je patrné z poznámek k přípravě hodin v předchozím oddíle, bylo nutné na řadě míst zamýšlený postup modifikovat v závislosti na reakcích žáků. Dovést žáky při řízeném znovuobjevování k plánovanému cíli může být v některých případech obtížné. Osvědčilo se, když bylo připraveno více variant postupu. Jako podněcující prostředek se jevily navržené pracovní listy. Jejich forma byla inspirována „concept cartoon“, které navrhl kolektiv autorů pro přírodovědné a matematické vyučování (Dabell et al., 2008).Je také třeba konstatovat, že takto koncipovaná výuka je náročná na čas. Ačkoli všechny vyučovací jednot-ky byly plánovány na 45 minut, docházelo k překročení tohoto času. Členkám týmu se zdálo, že většina žáků neztrácí pozornost a má zájem cíl hodiny splnit. V ZŠ na Plešivci to nevyvolávalo žádné organizační potíže, protože ve škole nezvoní. Ve společné diskusi po realizaci hodin se členky týmu snažily odpovědět na otázku, co přinesl badatelsky orientovaný přístup žáků. Na tuto otázku odpovídaly spíše na základě pocitů z hodiny, nesbíraly žádná empirická data. Shodly se na tom, že není možné jednoznačné říci, že žáci lépe chápou to, co sami objeví. Na počátku řešení úloh členky týmu pozorovaly velký zájem žáků o řešení úloh. Jak ale řešení postupovalo, pozornost některých žáků se snižovala. Zejména na konci hodiny, kde se řešila úloha „Účtenky“, byla patrná únava žáků. Osvědčil se následující postup:1. Řešení praktické úlohy 2. Práce ve skupinách/dvojicích 3. Prezentace práce skupin, diskuse k návrhům žáků4. Shrnutí výsledků učitelkou OBR. 3.6: PRACOVNÍ LIST DĚLENÍ SE ZBYTKEM