27 3.C ZŠ Plešivec Český Krumlov, vyučující Martina Kalivodová Aktivita Role učitele a žáků1 Úvod hodiny Hodina byla zahájena obvyklým procvičováním pamětného počítání. Byly vybrány řady násobků, protože jsou při dělení se zbytkem využívány. Každá skupina dostala několik z papíru vystřižených váz a papírové květiny. 2 Zadání motivační úlohy Žáci navrhují, že si květiny přepočítají. Učitelka tento postup schválí.3 Řešení úlohy ve skupinách Většina skupin se snažila úlohu řešit výpočtem. Vycházelo jim, že květiny zbývají. To žáci nebyli schopni přijmout a opakované se snažili najít jiný výsledek. Např. někteří žáci hledali znovu v obálkách, jestli tam nezapomněli nějaký květ. V diskusi se skupinou děvčat se učitelka v jednom momentě ptá: „Vadí, když vám něco zbude? Je to problém? Zbýva-jící květinu nedáte do vázy. Zadáno bylo rozdělit, ale pokud zbylo….“. Návrh učitelka opakuje nahlas pro celou třídu. Učitelčiným pokynem je konflikt mezi znalostmi žáků a zadáním vyřešen. Žáci návrh přijímají. Během další činnosti žáků ještě učitelka upřesňuje, že je nutné rozdělit co nejvíce květin. Při dokreslování dochází v některých skupinách k postrkování, protože papír je dost malý na to, aby mohlo současně kreslit více žáků.4 Prezentace na tabuli První prezentující žákyně popisuje činnost, která vedla k vyřešení úlohy, a navrhuje zápis: (21 – 1) : 4 = 5. Následující skupiny pak používají obdobný zápis.6 Shrnutí Učitelka oceňuje způsob zápisu a uvádí, jak se zapisuje dělení se zbytkem. Postupně použijí žáci tento zápis pro všech-ny úlohy vystavené na tabuli. Učitelka konstatuje, že většina žáků učivo pochopila.„Rozcvičení“ žáků opakováním řad násobků 2 a 3.Učitelka rozděluje žáky do skupin a skupinám rozděluje pomůcky.Učitelka vyzývá žáky, aby zapsali řešení na tabuli a vysvětlili, jak po-čítali. Zástupci skupin postupně přistupují k tabuli a popisují činnost skupiny.Žáci ve skupinách hledají řešení úlohy. Učitelka sleduje samostatnou práci. Na závěr žáci nalepí své řešení na papír a dokreslí květinám stonky. Učitelka zadává úkol slovy: „Rozdělte květiny do váz tak, aby v každé váze bylo stejně květin. Nerozdělujte květiny po jedné. Přemýšlejte, jak to udělat jinak.“OBR. 3.5: USPOŘÁDÁNÍ TŘÍDY 3.A PŘI ŘEŠENÍ ÚLOHY „KULIČKY“