24 Anička si v hračkářství koupila kuličky za 27,- Kč a samolepky za 36,- Kč. Kolik zaplatila dohromady?OBR. 3.1: PRACOVNÍ LIST „ÚČTENKY“ (PŘÍKLAD; ZMENŠENO)Paragon s čísly Takhle jsem počítal/a Kuličky 27 Samolepky 36 Celkem Mohl/a – nemohl/a jsem vypočítat příklad správně, protože……..3.C ZŠ Plešivec Český Krumlov, vyučující Martina Kalivodová Aktivita Role učitele a žáků1 Rozcvička Rozcvička nebyla úplně nutná, ale žáci jsou zvyklí „nastartovat se“ na hodinu matematiky.2 Motivace na téma MS v biatlonu, práce ve dvojicích Pomůcky: lístečky se jmény biatlonistů a najetými km (obr. 3.2).Motivace je pro žáky poutavá, i když ne vždy nutná. Biatlon bylo aktuální téma. Pokyn „sečíst jiným způsobem“ nevedl žádné dítě k navržení písemného sčítání. Žáci se snažili „vyhovět zadání“ a používali závorky, rozklad, zápis jako při slovní úloze. Pouze jeden žák sčítal jednotky s jednotkami, desítky s desítkami.3 Pracovní list V této části hodiny žáci komentovali různé (i chybné) postupy. Učitelce se podařilo vést diskusi ke splnění cíle hodiny. Zajímavá diskuse byla u výroku 2 + 6 + 3 + 1, který někteří žáci nepovažovali za jednoznačně chybný.Učitelka dává příklady, žáci počítají zpaměti; resp. reagují na otázky. Rozcvička je zaměřená na pamětné sčítání a odčítání, násobení, děle-ní, procvičování sudých a lichých čísel, řadu čísel. Procvičují se čísla na místě jednotek a desítek.Učitelka popisuje úlohovou situaci, která je motivována právě proběhlým MS v biatlonu. Žáci mají za úkol sečíst čísla v tabulce (km najeté při tréninku; viz obr. 3.3) jiným způsobem, než jsou zvyklí. Žáci vyplňují tabulku v pracovním listu. Učitelka rozdává pracovní list (viz obr. 3.4, kde je pracovní list již vyplněný), žáci mají za úkol přečíst si výroky a rozhodnout o jejich správnosti. Výrok, o kterém si myslí, že je správně, mají vybarvit. Žáci ve společné diskusi komentují výroky, učitelka naslouchá, event. dává doplňující otázky a požaduje vysvětlení.