23 3.A ZŠ Plešivec Český Krumlov, vyučující Hana Kaboňová Aktivita Role učitele a žáků1 Úvod, cíl hodiny 2 Motivační úloha 3 Práce ve dvojicích Chyby v pamětném počítání se téměř nevyskytly.4 Záznam, jak jsme počítali Potvrdil se předpoklad, že žáci sčítají nejprve desítky, pak jednotky; výsledky sečtou dohromady.5 Jiný způsob počítání?Pouze jedna dívka si sčítance přepsala pod sebe. Způsob ji naučila maminka, protože počítání vedle sebe jí nejde.6 Způsob zápisu sčítanců pod sebe a počítání pod sebou Záměrem zde bylo pracovat s chybným zápisem: na některých pracovních listech čísla nebyla pod sebou zapsána správně. Žáci ale nebyli ochotní sečíst čísla chybně, nepomohl ani pokyn, aby si „sloupečky“ naznačili tužkou a pak sčítali čísla zapsaná pod sebou (i chybně).7 Zápis příkladů se shodným výsledkem Objevil se problém zápisu v řádech s „přechodem desítky“. Žáci navrhli způsob zápisu.8 Proč to vyšlo nebo nevyšlo?9 Sdílení ve velké skupiněMetodou řízeného objevování a pokládání doplňujících otázek byla vyvozena pravidla algoritmu. Přijatá pravidla zapsala učitelka na tabuli. Učitelka pozdraví žáky a představí hosty. Učitelka rozdá dětem pracovní listy (viz obr. 3.1).Motivační úloha: „Zahrajeme si na prodavače, kterému se rozbila kasa, a musel tedy účtenky psát ručně. Zapomněl zapsat součty. Vypočítejte, kolik stály nákupy, a zapište do rámečku na účtence.“Žáci si přečtou úlohu, vypočítají součty a zapíší je do modrého rámečku na účtence.Pozn.: Východiskem písemného počítání se měla stát znalost sčítání zpaměti. Žáci vědí, že musí sčítat jednotky s jednotkami a desítky s desítkami. To si provedením výpočtu připomenou.Učitelka vyzve k vrstevnické kontrole práce slovy: „Najděte si do dvo-jice kamaráda, který řešil stejnou úlohu, a zkontrolujte si výsledek. Pokud máte v modrém rámečku jiné číslo, přepočítejte to spolu.“Učitelka: „Na pracovním listě na řádky vedle paragonu zaznamenej-te, jak jste počítali. Pohovořte si o svém postupu s kamarády.“ Někteří žáci předvedou na tabuli způsob svého počítání. Učitelka dává prostor žákům, kteří počítali jiným způsobem. Žáci čtou své názory a odpovídají na položené doplňující otázky.Učitelka: „Kdo máte stejný výsledek? Pojďte svůj zápis napsat na tabuli přesně jako na vaší účtence.“ Žáci zapisují na tabuli své výpočty a vysvětlují, jak postupovali. Učitelka vyzve žáky, aby ve dvojicích prodiskutovali příklady, kde sčítáním čísel pod sebou nedostali správný výsledek, a odpověděli na otázku: „Proč někdo správný výsledek má a jiný ne?“Žáci měli svůj názor napsat do modré bubliny (obr. 3.1). Učitelka směřuje pozornost žáků k tomu, že na účtence je výpočet zapsán pod sebou, a hledá s nimi odpověď na otázku, jak tento způ-sob zápisu ovlivní výpočet. Situace by měla vyústit v odpovědi na otázky: „Jak vám to vyšlo? Máte stejný výsledek jako v modrém rámečku? Pokud ne, jak je to možné?“