18 Téma: Poznávání vlastností útvarů v rovině prostřednictvím manipulativních činností – trojúhelníky pro 4. ročník Cíl: Měření obsahu trojúhelníku ve čtvercové síti Realizace: LM – ZŠ a MŠ Pohádka, Hradec Králové, 26. 3. 2015 Aktivita (úloha, otázka) Role učitele a žáků1 Úvod, cíl hodiny 2 Práce s geodeskou Pomůcky: geodeska 5 × 5, asi 12 ks – do dvojic nebo i pro jednotlivce, různě barevné gumičky různých velikostí 3 Čtvercová síť a krokování ve čtvercové síti Práce ve skupinách. Šest skupin (2–4 žáci), pracovní listy se souřadnicovými zápisy různých trojúhelníků (viz obr. 2.2)4 Prezentace jednotlivých skupinek 5 Závěrečné zhodnocení Učitel přivítá žáky a řekne, co se bude v hodině dělat.Každý žák na desce pracuje samostatně, žáci se ve dvojici v práci stří-dají. Žáci mají samostatně vyvodit, jaké geometrické útvary mohou na geodesce pomocí gumiček nalézt. Od druhého úkolu dvojice řeší úlohu společně, žáci se ve dvojici do-mlouvají, spolupracují.Úkoly: „Vypněte na geodesce jednu gumičku tak, aby se nekřížila.“„Pomocí dvou gumiček vytvořte trojúhelník, uvnitř něho čtverec.“„Vypněte na geodesce co největší trojúhelník, ve kterém bude co nej-větší čtverec (stále pomocí dvou gumiček). Je více řešení? Jaké obsahy může mít utvořený čtverec?“„Vypněte na desce čtyři trojúhelníky, které mají jeden společ-ný vrchol. Je více řešení?“„Zadávejte si úlohy na geodesce navzájem ve dvojici, v zadá-vání úloh se postupně prostřídejte.“Následuje ukončení práce s geodeskou a úklid pomůcek.Skupiny pracují samostatně, své zadání neukazují jiné skupině. Výsledkem bude 6 různých trojúhelníků, to ale žáci dopředu nevědí. Úkoly: „Nejprve se podepište, společně projdeme zadání postupně po jednotlivých řádcích: načrtnout trojúhelník do čtvercové sítě, popsat jeho vlastnosti, zapsat jej šipkovým zápisem, určit jeho obsah; pro rychlejší žáky: znázornit pomocí provázku, promyslet prezentaci.“Využíváme vizualizéru.2.7 Závěr Pro tento tým bylo velkým přínosem i závěrečné společné setkání s ostatními týmy zapojenými do projek-tu „lesson study“. Právě z toho důvodu, že členky týmu byly každá z jiné školy, zůstávaly stále v rámci své školy s projektem „lesson study“ osamocené, ačkoli poznaly, že spolupráce v týmu funguje. Závěrečné za-sedání jim dalo možnost vidět, že i další týmy mají podobné zkušenosti s výukou i s prací v rámci projektu, že tato spolupráce mezi učiteli funguje ve více případech a v různých formách, tudíž je možné v budoucnu zkusit zapojit do podobné spolupráce i kolegy na škole.Studentky zapojené do tohoto týmu ocenily projekt jako pozitivní zkušenost se školní praxí, kdy se mohly přímo podílet na přípravě hodiny a zároveň pak sledovat její různá provedení.