15 na základě kterých se učitelky učily hodiny reflektovat v první části projektu, a četbou doporučené odbor-né literatury.V této skupině se navíc projevil praxí nezatížený pohled studentek, které se snažily ovlivnit učitelky z pra-xe, zdůrazňující někde spíše aktivní roli učitele, v tom smyslu, že je možné více spoléhat na aktivitu žáka a důvěřovat jeho poznávacím a objevitelským schopnostem.Je samozřejmé, že ačkoli učitelé experimentální hodiny společně připravili, jejich vlastní realizace se po-tom určitým způsobem navzájem odlišovala právě vlivem jejich osobního pedagogického přesvědčení a jimi preferovaného přístupu k vyučování.2.4 Stručný popis celého procesu v rámci týmu Učitelé k přípravě experimentálních hodin přistupovali odpovědně, i když při prvním setkání členek týmu nad společnou přípravou považovali hned první z návrhů průběhu hodiny za hotový. Stalo se tak nejspíš pod vlivem běžné přípravy na každodenní výuku ve školní praxi. Většinou jsou tak učitelé zvyklí z praxe školy, kde jedna hodina střídá druhou a učitel musí v rychlém sledu reagovat. Vyučování je v těchto přípa-dech chápáno jako proces, a pokud se něco nepovede, existuje možnost to další hodinu opravit.Příprava experimentální hodiny však měla poněkud jiný charakter, učitelé poznali, že je možné o přípra-vě hodiny diskutovat s kolegy a že v průběhu přípravy se právě v rámci diskuse projeví různé zkušenosti s podobnými činnostmi a situacemi, které je možné v přípravě využít. Uviděli, že se dají různá hlediska zvažovat dopředu, například možnosti řešení a možné odpovědi žáků.2.5 Konkrétní plán a realizace hodiny Nejdříve je popsána podrobná příprava pro obě experimentální hodiny – pro 3. ročník (příprava byla realizována ve dvou třídách různých škol) a pro 4. ročník (realizovaná na jiné škole, než jsou obě 3. třídy).Tabulka shrnující přípravu a realizaci hodin je uvedena na s. 16 a 18.2.6 Popis realizace V realizaci jednotlivých hodin každé z učitelek daného týmu se výrazně projevily její přednosti. V jedné hodině bylo například jasně vidět, že je třída navyklá na skupinovou práci, že jsou žáci uvnitř skupiny zvyklí spolupracovat a že jsou systematicky vedeni k tomu, aby práce uvnitř skupiny nenarušovala činnosti ostatních skupin. V další třídě se zase projevil fakt, že žáci jsou vedeni k objevitelskému přístupu, jsou zvyklí řešit problé-mové úlohy a samostatně (v rámci skupiny či dvojice) na ně hledat odpovědi. V jiné třídě naopak dobře fungovala motivace dramatizací apod.Prostředí geoboardu bylo pro učitele nové. Během společného sezení nad přípravou experimentální hodi-ny ze situace vyplynulo, že by se čtvercová síť, se kterou učitelé chtěli pracovat, mohla doplnit prostředím geoboardu. Chybějící zkušenosti s geoboardem u učitelek se projevila v tom, že se jim nedařilo přesně dopředu odhadnout reakce žáků na předložené úlohy.