14 jednotky obsahu“. Do  učiva k  tomuto tématu podle RVP ZV spadají: základní útvary v  rovině – lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, kruh, čtyřúhelník, mnoho-úhelník; délka úsečky; jednotky délky a  jejich převody; obvod a  obsah obrazce.Také podle M. Kupčákové (2015), která se v  současné době podílí na  rozpracovávání geometrické části standardů z  matematiky, je zapotřebí poskytnout žákům vhodné problémové úlohy, řešené prostřednic-tvím manipulativních činností: V  poslední čtvrtině 20. století se prosadil mylný názor, že lze „vhodně a  věku přiměřeně“ budovat axiomatický systém planimetrie od  mladšího školního věku. Už od  2.  třídy byly zaváděny abstrakt-ní pojmy, nepřiměřené symboly, zápisy, odborná terminologie atd. Tato koncepce se však prokázala jako nevhodná a  neúčinná. […] Na  základní školu žák přichází s  geometrickými představami, které většinou získal právě v  konkrétním reálném světě. Během vzdělávání na  základní škole by pak měl získat další základní geometrické znalosti, dovednosti a  návyky. […] Manipulativní činnosti, úzce spojené právě s  reálným světem, mají za  cíl přivést žáka k  objevování vlastností objektů geometric-kého světa a  vztahů mezi nimi. […] Úlohy jsou pak s  věkem žáků problémově odstupňovány.Při koncipování přípravy experimentálních hodin vycházely členky týmu z  toho, že je zapotřebí pojmout vybrané téma podnětně, a  to buď jako téma obsahové, které by se věnovalo zavádění nové látky, nebo jako téma dovednostní, tedy zaměřené na  rozvíjení konkrétních řešitelských dovedností. Vzhledem k  charak-teru zvoleného tématu a  skutečnosti, že členky týmu pracují s  žáky mladšího školního věku, byla zvolena druhá možnost, a  sice postavit hodinu na  aktivním řešení podnětných úloh žáky ve  dvojicích nebo ve  sku-pinách.Aby byl dodržen požadavek odučit stejné téma více učiteli, postavily členky týmu hodinu právě na  pro-blémových úlohách, které se jak pro třetí, tak pro čtvrtý ročník vázaly ke  stejnému podnětnému prostředí, ale obsahově se lišily podle zvoleného podtématu pro daný ročník. Konkrétně se jednalo o  úlohy na  geo-boardu3 (vyznačování zadaných útvarů pomocí gumiček), úlohy ve  čtvercové síti (krokování v  síti podle šipkového zápisu) a  úlohy s  dřívky (určení počtu podobných útvarů v  obrazci). Poslední z  těchto úloh byla sice původně připravena jak pro třetí, tak i  pro čtvrtý ročník, nakonec se ale vzhledem k  podrobné prezen-taci řešení druhé úlohy jednotlivými skupinami v  hodině nerealizovala. Učitelky se navíc rozhodly zapojit do  vyučování činnostní reprezentace (ve  třetí třídě modelování úseček a  bodů pomocí provázku a  kolíčků v  úvodní části hodiny, ve  čtvrté třídě modelování daného typu trojúhelníku pomocí provázku v  rámci zá-věrečné prezentace jednotlivých skupin).2.3 Formulace cílůZa  dlouhodobý cíl experimentálních hodin tohoto týmu bylo stanoveno poznávání vlastností útvarů v  ro-vině. Tento cíl splňovaly jak hodiny ve  třetích třídách, tak hodina ve  čtvrtém ročníku. Je zřejmé, že je mož-né tento cíl hlouběji rozvíjet dalšími hodinami podobného charakteru, které by na  tyto hodiny navazovaly či jim předcházely. Například je možné, že někteří učitelé po  seznámení s  přípravami experimentálních hodin provedenými členkami týmu zrealizují hodinu, která bude mít stejný dlouhodobý cíl, tedy pozná-vání útvarů v  rovině, využijí k  tomu i  stejné zastřešující téma (manipulativní činnosti), stejná prostředí (geodesky i  čtvercovou síť), ale budou se věnovat jiným rovinným útvarům, popř. jiným vlastnostem, než kterým se konkrétně věnoval tento tým. V  jeho dvou případech se jednalo o  tyto konkrétní cíle – měření délek úseček ve  čtvercové síti a  měření obsahu trojúhelníků ve  čtvercové síti.V  přípravě experimentálních hodin se samozřejmě odrážela zkušenost učitelů z  jejich školní praxe, jejich vztah k  matematice a  jejímu vyučování a  v  neposlední řadě přístup, který v  jejich učitelské práci převládá. Vzájemné diskuse nad přípravou společných hodin byly ale ovlivněny i  studiem videozáznamů hodin, 3 V  textu je pro geoboard užíván termín geodeska. Jedná se o různě velkou desku, na níž jsou např. pomocí kolíčků vyznačeny body tvořící čtvercovou mříž. Na kolíčky se natahují gumičky, a tím se modelují různé rovinné útvary.