10 1.2 Výběr tématu a volba výukového přístupu Současně s diskusemi uvedenými v předchozím bodu se týmy věnovaly výběru tématu, na které se budou v rámci „lesson study“ zaměřovat. Přitom vycházely zejména ze školních vzdělávacích programů zúčast-něných škol, z toho, jaké ročníky daný školní rok učily, a konečně i z vlastního zájmu. Témata, která byla nakonec vybrána, budou zřejmá z dalších kapitol této publikace. Šlo jak o obsahová témata (např. přímá a nepřímá úměrnost), tak o témata zastřešující (např. modelování). Po výběru tématu se učitelé věnovali studiu literatury. Šlo zejména o učebnice matematiky a texty k téma-tu, které doporučila oborová didaktička. Ty se týkaly nejen vybraného obsahu, ale také např. konstrukti-vistických přístupů k výuce matematiky, podnětné výuky, badatelsky orientovaného vyučování apod. (viz seznam literatury). Teoretická příprava vedla k diskusím ohledně přístupu, který tým zvolí při zpracování zvoleného tématu. Šlo vesměs o přístupy zdůrazňující aktivní přístup žáka k získávání poznatků, ať už to bylo způsobeno teoretickými poznatky z literatury či vlastním pedagogickým přesvědčením učitelů. 1.3 Příprava experimentální výuky Následující fáze práce, příprava experimentální výuky, byla poměrně dlouhá. Týmy připravovaly jak jed-notlivé hodiny, tak série hodin (viz další kapitoly). Příprava sestávala nejen z výběru vhodných úloh pro žáky, ale také z poměrně detailního popisu, jak budou úlohy implementovány, jaké asi budou reakce žáků a jak na ně má učitel reagovat, jaké jsou možné obtíže a jak s nimi má učitel naložit. Příprava vznikala ve vzájemné spolupráci učitelů, k čemuž byl rovněž využit společný prostor na Moodle (viz ukázka na obr. 1.4). Nezřídka se stalo, že po pečlivém zvážení úlohy byla vybrána úloha jiná, která se učitelům jevila jako vhodnější. Velkou pozornost věnovaly týmy také diskusi o celkové struktuře hodiny. Učitelé si uvědomili, že koncipovat argumenty podloženou výuku není nic jednoduchého, a i když nelze předpokládat, že v bu-doucnu budou takto pečlivě připravovat všechny své hodiny, minimálně získali představu o tom, co vše je pro pečlivé plánování potřeba. OBR. 1.4: UKÁZKA STRUKTURY SPOLEČNÉHO PROSTORU JEDNOHO Z TÝMŮ V MOODLE Přínosy byly přirozeně i na straně vedoucích týmů. Didaktičky se při přípravě držely spíše v pozadí a byly připraveny pomoci radou nebo doporučením literatury. Diskuse s učiteli však významně obohatila jejich didakticko-matematické znalosti a dostalo se jim zpětné vazby pro některé vyučovací techniky zdůrazňu-jící vlastní aktivitu žáků. Studentky zapojené do přípravy experimentální hodiny ocenily, že mohly být součástí tohoto dění a sledo-vat, co vše je zapotřebí pro sestavení fungující přípravy a jaké aspekty zvažují učitelé na základě svých zku-šeností z praxe. Na druhou stranu studentky mnohdy podpořily myšlenku více se spolehnout na vlastní kreativitu žáků, upozorňovaly učitele na to, že mohou ustoupit do pozadí a dát více prostoru aktivitě žáků.