7 1 ÚVOD „Lesson study“ je jedna z forem dalšího vzdělávání učitelů, která má své počátky v Japonsku1 a v součas-nosti se rozvíjí i v jiných zemích světa (viz např. Hart, Alston, Murata, eds., 2011). Stručně řečeno, učitelé ve vzájemné spolupráci (a často s podporou didaktika z univerzity) vyberou téma, kterému se budou chtít věnovat, a společně připraví jeho výuku. Do velkých podrobností naplánují jednu nebo více hodin, při-čemž zvažují i rizika své přípravy. Následně jeden z nich (nebo více) tuto přípravu odučí. Ostatní učitelé jsou zpravidla na hodině přítomni a provádějí strukturované pozorování. Hodina se také natáčí na video-kameru. To všem zúčastněným umožní následnou hlubší reflexi výuky. Na společných setkáních učitelé postupně vypracují zprávu z celého cyklu „lesson study“, která obsahuje upravenou přípravu, metodická doporučení, reflexi implementace hodiny apod. Tato zpráva je pak k dispozici ostatním učitelům. „Lesson study“ tedy poskytuje učitelům možnost učit se hlouběji porozumět výuce pomocí spolupráce s ji-nými učiteli, v rámci níž se zabývají jak matematikou, tak způsoby výuky a snahou porozumět, jak se žáci učí a jak uvažují. Jedna z forem „lesson study“ byla v rámci aktivit České školní inspekce pilotně ověřována i v České republice. Bylo vytvořeno pět týmů učitelů, které byly zaštítěny oborovými didaktiky z pěti růz-ných univerzit (viz tab. 1.1). Tyto týmy společně pracovaly v průběhu roku 2015 na jednom cyklu „lesson study“, jehož jednotlivá stadia budou na následujících stránkách stručně popsána. Univerzita Zúčastněné školy Stupeň školy Tým JCa Univerzita Hradec Králové, ZŠ a MŠ Pohádka, Mandysova, 1.(kap. 2) Přírodovědecká fakulta Hradec Králové ZŠ Staňkova, Pardubice ZŠ Opatovice n. Labem Tým AH Jihočeská univerzita Základní škola Plešivec, 1.(kap. 3) v Českých Budějovicích, Český Krumlov Pedagogická fakulta Tým MK Univerzita J. E. Purkyně ZŠ E. Krásnohorské, Ústí n. L. 2.(kap. 4) v Ústí nad Labem, Gymnázium a SOŠ dr. V. Šmejkala, Přírodovědecká fakulta Ústí n. L.Tým NV Univerzita Karlova v Praze, ZŠ Táborská, Praha 4 2.(kap. 5) Pedagogická fakulta ZŠ Ostrovní, Praha 1 ZŠ Ratibořická, Praha 9 Tým JCo Západočeská univerzita v Plzni, Masarykova základní škola 2.(kap. 6) Fakulta pedagogická Horní Bříza TABULKA 1.1: TÝMY V „LESSON STUDY“Přehledné schéma japonské „lesson study“ je na obr. 1.1. 1 Původní termín v japonštině je „jugyo kenkyu“ a doslova znamená studium hodiny. Počátky „lesson study“ sahají až do roku 1890 a byla inspirována samotnými učiteli z praxe. V současném Japonsku se tento způsob vzdělávání učitelů využívá jak u učitelů z pra-xe, tak i v přípravě budoucích učitelů.