63 Graf č. 44 uvádí míru souhlasu učitelů s výroky, které mapují spokojenost učitelů se svým povoláním.Graf č. 44: Spokojenost učitelů s povoláním učitele 0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Výhody učitelského povolání jednoznačněpřevažují nad jeho nevýhodami.Kdybych se měl/a znovu rozhodnout, volil/a bych opět práci učitele.Lituji svého rozhodnutí stát se učitelem/učitelkou.Říkám si, jestli by nebylo lepší, kdybych si býval/a zvolil/a jiné povolání.rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím Co se spokojenosti s povoláním učitele týče, v ČR i v mezinárodním průměru učitelé v naprosté většině uváděli, že nelitují svého rozhodnutí stát se učitelem (92 %, resp. 91 %). Téměř třetina učitelů v ČR i v mezinárodním průměru si však říká, jestli by nebylo lepší, kdyby si bývali zvolili jiné povo-lání (30 %, resp. 32 %)56, a jen přibližně tři čtvrtiny uvedly, že kdyby si měly znovu vybrat, zvolily by si opět práci učitele (73 %, resp. 78 %). O tom, že výhody učitelského povolání jednoznačně převažují nad jeho nevýhodami, je rozhodně přesvědčeno 22 % učitelů v mezinárodním průměru oproti 5 % v ČR a celkově s tímto výrokem sou-hlasilo v mezinárodním průměru 77 % učitelů oproti 53 % v ČR. V tomto ohledu zaznamenala ČR nejnižší podíl souhlasu ze všech zemí. Naopak nejvyšší podíl učitelů, kteří jsou názoru, že výhody učitelského povolání jednoznačně pře-važují nad jeho nevýhodami, je v Malajsii (98 %). V Malajsii a Mexiku je též ze všech zemí nejmenší podíl učitelů, kteří si říkají, zda by nebylo lepší, kdyby si bývali byli zvolili jiné povolání (9 %, resp. 10 %), a naopak nejvyšší podíl učitelů, kteří se domnívají, že kdyby se měli znovu rozhodnout, zvo-lili by si opět práci učitele (93 %, resp. 95 %). Práci učitele by si naopak znovu vybraly jen zhruba tři pětiny učitelů v Japonsku (58 %) a v Korejské republice (63 %) a ještě menší podíl ve Švédsku (53 %). V Korejské republice a ve Švédsku zároveň pětina učitelů uvedla, že litují svého rozhodnutí stát se učitelem (20 %, resp. 18 %), což je nejvyšší podíl ze všech zemí. Na rozdíl od toho v Mexiku svého rozhodnutí stát se učitelem litují jen 3 % učitelů.Do rozdílů ve spokojenosti učitelů v zaměstnání se v ČR již více než do sebehodnocení zdatnosti učitelů promítá vliv charakteristiky školy57 – do rozdílů v celkové spokojenosti v zaměstnání58 se vliv 56 Oproti tomu na Slovensku je podíl učitelů, kteří si říkají, zda by nebylo lepší, kdyby si bývali zvolili jiné povolání, nadprůměrný (45 %) a nejvyšší podíl takových učitelů byl zaznamenán ve Švédsku (50 %).57 Například dle přístupu vedení školy, ale též vliv daný odlišným složením učitelů, lokalitou apod.58 Opět byly na základě konfirmační faktorové analýzy spočteny ukazatele, a sice celkové spokojenosti v zaměstnání (zahrnující všechny položky), jakož i spokojenosti s pracovním prostředím a s povoláním učitele.