61 Značná část učitelů v ČR též uvedla, že jen do určité míry zvládá pomoci žákům uvědomit si, jakou má učení hodnotu (60 %), přesvědčit žáky, že mohou mít dobré výsledky (49 %) a pomáhat žákům myslet kriticky (47 %). Oproti tomu v mezinárodním průměru 80 % a více učitelů u těchto činností uvedlo, že je zvládá do značné či velké míry (viz graf č. 41).V hodnocení vlastní zdatnosti učitelů se mohou mezi sebou lišit jednotliví učitelé (zejména na zá-kladě individuálních charakteristik, dle vyučovaných předmětů apod.), nebo též celé školy (např. dle skladby žáků, stylu vedení školy). Přitom v ČR je možné rozdíly mezi jednotlivými učiteli vysvětlit 70 % rozptylu z celkového sebehodnocení zdatnosti učitelů, zbytek leží na úrovni škol. Co se týče sebehodnocení zdatnosti učitelů v oblasti motivace a aktivního zapojování žáků do výuky, leží na úrovni škol 36 % rozptylu oproti 23 % rozptylu na úrovni škol v oblasti vedení třídy žáků (u sebe-hodnocení zdatnosti učitelů v oblasti vyučovacích postupů je podíl rozptylu na úrovni škol 31 %).54 Nejmenší podíl součtu odpovědí „do značné míry“ a „do velké míry“ byl ve všech hodnocených oblastech zaznamenán v Japonsku. V devíti oblastech se přitom ČR v tomto ohledu zařadila hned za Japonsko (ve dvou případech spolu s dalšími zeměmi) a celkově je dle výsledků šetření ČR dru-hou zemí s nejhorším sebehodnocením vlastní zdatnosti učitelů. Naopak celkově nejlepší hodnocení vlastní zdatnosti uvedli učitelé v Portugalsku, Rumunsku a v Abú Dhabi (Spojené arabské emiráty).7.3 Spokojenost učitelů v zaměstnání Graf č. 42 znázorňuje spokojenost učitelů se svým výkonem ve škole a s postojem veřejnosti k uči-telské profesi v ČR a v průměru za všechny země. Jak si lze všimnout, přestože učitelé v ČR hodnotili svou vlastní zdatnost ve srovnání s mezinárodním průměrem hůře (viz výše), ve spokojenosti s vlast-ním výkonem ve své škole se od mezinárodního průměru výrazně nelišili.Graf č. 42: Spokojenost učitelů se svým výkonem ve škole a s postojem veřejnosti k učitelům 0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Myslím, že povolání učitele si společnost váží.Se svým výkonem v této škole jsem spokojen/a.rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím 54 Zde byly opět pomocí konfirmační faktorové analýzy vytvořeny ukazatele míry celkového sebehodnocení vlastní zdatnosti, jakož i zdatnosti v jednotlivých třech oblastech, jak jsou definovány výše (viz grafy).