60 4 % učitelů dle svých slov nedaří vůbec. Oproti tomu průměrný podíl učitelů za všechny země, kteří uvedli, že nezvládají motivovat žáky, kteří nemají zájem o školní práci vůbec nebo je zvládají motivo-vat jen do určité míry, je 30 % a z toho odpověď „vůbec“ zaujímá jen 1 %. Graf č. 40: Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů v oblasti vyučovacích postupů0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS připravovat žákům podnětné otázky využívat různé postupy hodnocení výsledkůposkytovat alternativí vysvětlení,např. jsou-li žáci zmatení využívat ve třídě alternativní vyučovací metody vůbec ne do určité míry do značné míry do velké míry Graf č. 41: Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů v oblasti motivace a aktivního zapojování žáků do výuky 0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS přesvědčit žáky, že mohou mít dobré výsledky pomoci žákům uvědomit si,jakou má učení hodnotu motivovat žáky, kteří nemají zájem o školní práci pomáhat žákům myslet kriticky vůbec ne do určité míry do značné míry do velké míry