59 7.2 Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelůV šetření TALIS 2013 byla zjišťována subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů spadající do ob-lasti vedení třídy žáků, samotné výuky a motivace a angažování žáků. Existují důkazy, že sebehod-nocení vlastní zdatnosti učitelů úzce souvisí s jejich výukovými postupy, s tím, nakolik aktivně ke své výuce přistupují a nakolik se celkově ve své práci dobře cítí52. Grafy č. 39, 40 a 41 ukazují odpovědi učitelů v ČR a v mezinárodním průměru na otázku, nakolik zvládají při výuce dosahovat uvedených žádoucích stavů.Graf č. 39: Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů v oblasti řízení třídy žáků0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS mít pod kontrolou vyrušování ve tříděvyjasnit svá očekávání ohledně chování žákůdosáhnout toho, aby žáci dodržovali pravidla ve tříděuklidnit žáka, který vyrušuje nebo je hlučný vůbec ne do určité míry do značné míry do velké míry Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů v ČR v oblasti řízení třídy žáků je ve všech čtyřech sle-dovaných oblastech v mezinárodním srovnání podprůměrná. Přesto však ve všech čtyřech ohledech více než 70 % učitelů označilo, že do značné či velké míry uvedené zvládá. Zároveň jen zcela nepatr-ný podíl učitelů v ČR i v průměru za všechny země označil, že se mu dosahování úspěchu v některé z těchto oblastí vůbec nedaří.Co bylo výše řečeno u sebehodnocení zdatnosti učitelů v oblasti řízení třídy žáků, platí i pro sebe-hodnocení v oblasti samotné výuky (viz graf č. 40), s výjimkou využívání alternativních vyučovacích metod53 – 46 % učitelů v ČR uvedlo, že je při výuce zvládá využívat jen do určité míry a 1 % učitelů alternativní vyučovací metody vůbec nezvládá využívat. Do značné či velké míry je v ČR tedy dle svého názoru zvládá využívat jen lehce nadpoloviční podíl učitelů (52 %). Oproti tomu v průměru za všechny země 77 % učitelů uvedlo, že při výuce zvládá využívat alternativní vyučovací postupy do značné či velké míry.Učitelé v ČR nejméně důvěřují svým dovednostem v oblasti motivace a aktivního zapojování žáků do výuky (viz graf č. 41) a na rozdíl od mezinárodního průměru již u všech sledovaných položek převládá odpověď „do určité míry“. Největší podíl takového sebehodnocení vlastní zdatnosti uvedli učitelé u motivace žáků, kteří nemají zájem o školní práci (66 %). Motivovat takové žáky se zároveň 52 Více viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013.53 Tento termín v šetření TALIS 2013 označuje nové nebo inovativní vyučovací metody oproti tradiční výuce soustředěné na osob-nost učitele (tedy např. projektovou výuku, práci ve skupinkách, individuální učební plány).