57 Naopak v Brazílii učitelé uvedli, že věnují v průměru 20 % času vyučovací hodiny zjednávání pořád-ku a spolu s Malajsií a Mexikem patří Brazílie též mezi země s nejvyšším podílem času věnovaného administrativním záležitostem (12 %). Na samotnou výuku tak učitelům v Brazílii v typické vyučo-vací hodině zbývá pouze 67 % času, což je nejméně ze všech zemí.V Brazílii, Chile, Malajsii a Singapuru navíc uvedl jeden ze čtyř učitelů, že stráví 40 % času vyučovací hodiny nebo více zjednáváním pořádku ve třídě a administrativními činnostmi, a polovina učitelů v Brazílii, Malajsii a Singapuru dle své výpovědi stráví 15 % či více času vyučovací hodiny zjedná-váním kázně ve třídě. Na rozdíl od toho polovina učitelů v Bulharsku, ČR, Estonsku, Chorvatsku, Lotyšsku, Polsku a Rumunsku uvedla, že zjednáváním kázně ve třídě stráví 5 % či méně.Zajímavé je zjištění, že Japonsko patří mezi země, kde učitelé uvedli nadprůměrný podíl času věno-vaného zjednávání pořádku ve třídě (15 %), přestože se zároveň řadí mezi země, kde učitelé hodnotí atmosféru ve třídě nejlépe (viz výše). V Japonsku však také učitelé dle své výpovědi věnují v týdnu ze všech zemí nejnižší podíl odpracovaného času výukou oproti jiným činnostem50. Stojí také za zmín-ku, že v Bulharsku a Estonsku učitelé uvedli, že stráví administrativními záležitostmi v průměru 5 % času vyučovací hodiny, tedy ze všech zemí nejméně. V rámci jedné země se navíc mohou učitelé od sebe do různé míry lišit. V tomto ohledu se ukáza-lo, že v podílu času, který učitelé v typické vyučovací hodině stráví vyučováním a učením, existují největší rozdíly mezi učiteli v Brazílii, Chile, Japonsku a Singapuru. ČR se naopak řadí mezi země, kde jsou tyto rozdíly relativně malé (ještě menší jsou však v Chorvatsku, Norsku, Polsku, Rumunsku a Srbsku).Podíl času vyučovací hodiny věnovaný vlastnímu vyučování ve třídě souvisí ve všech zemích zúčast-něných v šetření TALIS 2013 s atmosférou v této třídě, jak o ní učitelé vypověděli (čím vyšší je podíl času věnovaný výuce, tím lepší je hodnocení atmosféry)51. Nejmenší souvislost (jak ostatně vyplývá z výše uvedených zjištění) byla přitom zaznamenána v Japonsku (s hodnotou korelačního koeficientu 0,21), následují Chile, Korejská republika a Mexiko (s hodnotou pod 0,30). Naopak v Austrálii, ve Finsku, ve Francii, na Islandu, ve Španělsku a ve Švédsku je míra korelace mezi těmito dvěma aspekty nejvyšší (nad hodnotou 0,60). 50 Podíl času věnovaného výuce z celkového času, který učitelé odpracovali v posledním uplynulém kalendářním týdnu, je nejvyšší v Chile (91 %), Brazílii (69 %), Mexiku (68 %) a Finsku (65 %), a nejnižší naopak v Japonsku (33 %), Singapuru (36 %) a Malajsii (38 %). Průměr za všechny země je 50 % a ČR s podílem 45 % vykázala podprůměrný podíl času věnovaného výuce v posledním úplném kalendářním týdnu. V ČR učitelé v průměru uvedli, že odpracovali 39 hodin (tj. průměr za učitele vyučující na plné i částečné úvazky). Průměr za všechny země je přitom 38 hodin. Více viz mezinárodní zpráva šetření TALIS 2013.51 Tyto výsledky vycházejí z výpočtu korelace, více viz mezinárodní zpráva šetření TALIS 2013.