56 V šetření byla též sledována souvislost mezi atmosférou ve třídě (viz výše v této kapitole) a frekven-cí využívání třech aktivizujících metod výuky, jak byly popsány v kapitole o využívání vyučovacích postupů ve třídě.49 Přitom až na tři země byla ve všech zemích (včetně ČR) shledána souvislost mezi atmosférou ve třídě a využíváním práce žáků ve skupinkách, kdy se společně snaží přijít na řešení problému. U všech těchto zemí se jedná o vztah, kdy se s častým využíváním práce v malých sku-pinkách pojí lepší hodnocení atmosféry ve třídě. V 17 zemích (včetně ČR) se také s lepší atmosférou ve třídě pojí častější zařazování práce žáků s ICT do výuky. Oproti tomu častější využívání projektů, na kterých žáci pracují minimálně týden, již souvisí významně s lepší atmosférou ve třídě jen v osmi zemích a ČR mezi tyto země nepatří.Kromě hodnocení atmosféry ve třídě byli v šetření učitelé dotazováni i na podíl času, který věnují vý-uce oproti administrativním činnostem a zjednávání pořádku ve třídě (ukázňování žáků). Graf č. 38 ukazuje žebříček zemí dle podílu času vyučovací hodiny věnovaného výuce.Graf č. 38: Podíl času vyučovací hodiny strávený výukou a dalšími činnostmi ve třídě (výpovědi učitelů)0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Bulharsko Lotyšsko Estonsko Dánsko Česká republika Chorvatsko Norsko Polsko Rumunsko Srbsko Anglie (UK)Švédsko Finsko Slovensko Alberta (Kanada)průměr TALIS Itálie Japonsko Austrálie Španělsko Vlámsko (Belgie)Korejská republika Abú Dhabi (SAE)Izrael Francie Portugalsko Island Mexiko Nizozemsko Chile Singapur Malajsie Brazílie vlastní vyučování a učení zjednávání pořádku administrativní činnosti V zemích zapojených do šetření TALIS 2013 stráví učitel v běžné hodině typicky 79 % vlastním vyu-čováním a učením, 8 % administrativními úkony a 13 % zjednáváním pořádku.Jak je patrné, ČR se umístila mezi země, kde učiteli uvedený průměrný podíl času vyučovací hodi-ny věnovaný zjednávání pořádku ve třídě nepřekročil desetinu (v ČR je to 9 %), a i co se týká času věnovaného administrativním úkonům, patří ČR mezi země s relativně nižším podílem (konkrétně 7 %). Na vyučování a učení tak učitelům v ČR v typické hodině dle jejich výpovědi připadá 84 % času vyučovací hodiny (spolu s Dánskem, Estonskem a Lotyšskem; vyšší podíl uvedli pouze učitelé v Bul-harsku, tj. 87 %).49 Výpočet těchto vztahů byl proveden pomocí logistické regrese, přičemž bylo rozlišováno mezi odpověďmi „často“ nebo „v každé či téměř každé hodině“ a odpověďmi „občas“ či „nikdy nebo téměř nikdy“. Bližší informace jsou k dispozici v mezinárodní zprávě šetření TALIS 2013.