55 6.3 Atmosféra ve třídách a podíl času věnovaného výuce v hodinách výuky V dotazníku byli dále učitelé tázáni na kázeň a atmosféru v náhodně vybrané třídě, ve které vyuču-jí.46 Graf č. 37 ukazuje míru souhlasu s uvedenými výroky, kterou vyjádřili učitelé v ČR a která byla zaznamenána v průměru na jednu zemi v šetření TALIS 2013.Graf č. 37: Míra souhlasu s výroky o atmosféře ve třídě (výpovědi učitelů)0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Na začátku vyučovací hodiny musím dlouho čekat, než se žáci utiší.Žáci v této třídě vytvářejí příjemnou studijní atmosféru.Přicházím o poměrně dost času,protože žáci vyrušují.Ve třídě je mnoho rušivého hluku.rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím Podíl učitelů v ČR, kteří souhlasili47 s výrokem, že žáci v této třídě vytvářejí příjemnou studijní at-mosféru, je shodný s mezinárodním průměrem (71 %). U ostatních výroků se již učitelé v ČR oproti tomuto průměru vyjádřili o něco pozitivněji. Podíl souhlasu s výroky, že na začátku vyučovací ho-diny musí učitel dlouho čekat, než se žáci utiší, že učitel přichází o poměrně dost času, protože žáci vyrušují, a že je ve třídě mnoho rušivého hluku, se pohybuje od 20 do 22 %. Na rozdíl od toho v me-zinárodním průměru jsou tyto podíly v rozmezí od 26 do 30 %.Nejhůře hodnotili atmosféru ve třídě učitelé v Brazílii, kde se všemi uvedenými výroky souhlasilo 50 – 55 % učitelů. Naopak Abú Dhabi (Spojené arabské emiráty), Japonsko a Rumunsko se řadí mezi země, kde učitelé hodnotí atmosféru ve třídě nejlépe: v těchto zemích 80 % a více učitelů souhlasilo, že žáci vytvářejí příjemnou studijní atmosféru, a s ostatními výroky souhlasila ve všech případech méně než pětina učitelů.Přibližně 85 % rozptylu v hodnocení výroků o atmosféře ve třídě48 lze vysvětlit rozdíly mezi jednot-livými učiteli a jen 7 %, resp. 8 %, rozdíly mezi školami, resp. zeměmi. Mezi jednotlivými zeměmi a školami tedy nejsou zdaleka tak výrazné rozdíly jako mezi jednotlivými učiteli, jejichž vyučovací postupy a zkušenosti se i v jedné škole mohou značně lišit, a ovlivnit tak atmosféru ve třídě. V ČR bylo zaznamenáno 63 % rozdílů na úrovni jednotlivých učitelů, zbytek na úrovni jednotlivých škol. 46 Metoda náhodného výběru této třídy byla v dotazníku předepsána.47 Tedy označili odpověď „rozhodně souhlasím“ či „souhlasím“.48 Opět byl na základě konfirmační faktorové analýzy spočten pro každého respondenta celkový ukazatel, jak vnímá atmosféru ve třídě. Podrobnosti viz mezinárodní zpráva šetření TALIS 2013.