50 6.2 Atmosféra ve školách Mezilidské vztahy Z řady šetření vyplynulo, že školní klima souvisí se školními výsledky, jakož i s prospíváním žáků v oblasti emoční i sociální. Do klimatu školy se přitom výrazně promítají jak vztahy mezi žáky a uči-teli, tak i mezi školami a rodiči a mezi řediteli a učiteli.44 Atmosféru ve škole zčásti určují vztahy mezi školním personálem (tzv. profesní klima). Jak ukazuje graf č. 33, učitelé v ČR i v průměru za všechny země působí ve školách, kde ředitelé uvedli v tomto ohledu pozitivní hodnocení.Graf č. 33: Podíly učitelů, jejichž ředitelé uvedli příslušné hodnocení profesního klimatu 0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Zaměstnanci školy sdílejí společné představy o vyučování a učení.Zaměstnanci otevřenědiskutují o obtížích.Názory spolupracovníků jsou vzájemně respektovány.Je zde zvykem sdílet úspěch.Spolupráce školy s místní komunitou je na vysoké úrovni.rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím Naprostá většina učitelů v ČR i v mezinárodním průměru pracuje ve školách, jejichž ředitelé si myslí, že názory spolupracovníků jsou vzájemně respektovány, kde zaměstnanci otevřeně diskutují o obtí-žích, mají společné představy o vyučování a učení a obvykle sdílejí úspěch (míra souhlasu45 se v ČR pohybuje od 89 do 94 % a v mezinárodním průměru od 87 do 93 %). Oproti tomu v hodnocení spolupráce školy s místní komunitou byli ředitelé kritičtější – celkem 25 % učitelů v ČR i v průměru za všechny země působí ve školách, jejichž ředitelé nesouhlasili s výrokem, že je tato spolupráce na vysoké úrovni. Přestože v mezinárodním průměru 87 % učitelů pracuje ve školách, kde ředitelé uvedli, že zaměst-nanci sdílejí společné představy o vyučování a učení, v Chorvatsku je tento podíl pouze 57 %, a na-opak v Japonsku 98 % a v Singapuru 97 %. Tři čtvrtiny učitelů dále pracují ve školách, kde ředitelé uvedli vysokou míru spolupráce školy s místní komunitou, v některých zemích byl však tento podíl méně než poloviční: v Dánsku (46 %), Nizozemsku (21 %), Norsku (41 %) a Švédsku (33 %). V ostat-ních hodnocených parametrech byl podíl souhlasu ve všech zemích 75 % a více.44 Více viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013.45 Tedy podílu odpovědí „souhlasím“ a „rozhodně souhlasím“.