49 6 Atmosféra ve školách a ve třídách 6.1 Hlavní zjištění ››Naprostá většina učitelů v ČR (89 % a více) i v mezinárodním průměru (87 % a více) pracuje ve školách, jejichž ředitelé uvedli, že názory spolupracovníků jsou vzájemně respektovány, zaměstnanci otevřeně diskutují o obtížích, mají společné představy o vyučování a učení a ob-vykle sdílejí úspěch. Výrazně pozitivně jsou v ČR i v mezinárodním průměru hodnoceny též vztahy mezi učiteli a žáky. Čtvrtina učitelů v ČR, jakož i v mezinárodním průměru však pra-cuje ve školách, kde ředitelé spatřují rezervy ve spolupráci s místní komunitou.››V podílu učitelů, jejichž ředitelé označili, že se sledované nežádoucí jevy ze strany žáků vy-skytují minimálně jednou za týden, zaznamenala ČR nadprůměrně dobré výsledky – až na podvádění, vandalství a krádeže a užívání/držení drog a/nebo alkoholu, jejichž podíl výskytu minimálně jednou za týden je v ČR a v mezinárodním průměru shodný. Nežádoucí projevy žáků, s nimiž se má dle výpovědi ředitelů ve školách v ČR minimálně jednou týdně možnost setkat více než 5 % učitelů, jsou neomluvené absence (6 %), podvádění (13 %) a pozdní pří-chody do školy (39 %). V případě neomluvených absencí však ČR dopadla nejlépe ze všech zemí.››Výskyt negativního chování ze strany učitelů byl ve všech třech sledovaných aspektech v ČR zaznamenán v o poznání menší míře, než jaká byla zaznamenána v průměru za všechny ze-mě. Absentérství a diskriminace se v ČR ze strany učitelů prakticky neobjevují. Pozdní pří-chody učitelů se vyskytují ve školách, kde v souhrnu působí necelá polovina učitelů, jedná se však v naprosté většině pouze o řídký jev.››Podíl učitelů v ČR, kteří souhlasili s výrokem, že žáci ve třídě vytvářejí příjemnou studijní at-mosféru, je shodný s mezinárodním průměrem (71 %). U ostatních výroků ohledně atmosfé-ry ve třídě již podali učitelé v ČR oproti průměru o něco pozitivnější zprávu. Přitom přibližně 85 % rozptylu hodnocení výroků o atmosféře ve třídě lze vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými učiteli, zbytek leží na úrovni jednotlivých zemí (8 %) a škol (7 %).››V průměru za všechny země stráví učitelé dle své výpovědi 79 % času vyučovací hodiny vlast-ním vyučováním a učením. Nicméně přibližně jeden ze čtyř učitelů ve více než polovině účastnících se zemí uvedl, že stráví minimálně 30 % času vyučovací hodiny zjednáváním po-řádku a administrativními činnostmi.››Učitelé v ČR uvedli, že věnují vyšší podíl času vyučovací hodiny vlastnímu vyučování a uče-ní (84 %), než je mezinárodní průměr, a naopak podprůměrný podíl zjednávání pořádku a administrativním činnostem.››Podíl času vyučovací hodiny věnovaný vlastnímu vyučování ve třídě souvisí ve všech zemích zúčastněných v šetření TALIS 2013 s atmosférou v této třídě, jak o ní učitelé vypověděli. V mnohých zemích (včetně ČR) byla také zjištěna pozitivní souvislost mezi atmosférou ve třídě a využíváním práce žáků v malých skupinkách, jakož i práce žáků s ICT.