48 Mezi často či v (téměř) každé hodině využívané způsoby43 patří v ČR i v mezinárodním průměru zejména bezprostřední zpětná vazba při pozorování práce žáků na jednotlivých úkolech (82 %, resp. 80 % učitelů; podíl učitelů nevyužívajících tento způsob je jen nepatrný) a příprava a používání vlast-ních hodnoticích nástrojů (72 %, resp. 68 % učitelů). Zhruba poloviční podíl učitelů v mezinárodním průměru též uvedl jako častý způsob, kdy žáci odpovídají na otázky před třídou (49 %), v ČR je to jen o něco méně (45 %).Téměř dvě pětiny učitelů v ČR i v mezinárodním průměru (36 %, resp. 38 %) uvedly, že často vyzý-vají žáky, aby sami ohodnotili svůj pokrok. Obdobně 38 % učitelů v mezinárodním průměru zadává ve třídách často standardizovaný test, v ČR je to jen 31 %. Nejméně častý je v ČR způsob hodnocení, kdy učitelé vedle známkování poskytují žákům i písemnou zpětnou vazbu. Zde je také největší rozdíl oproti mezinárodnímu průměru. V ČR tak činí často 32 % učitelů, v mezinárodním průměru pak 55 %, a naopak je v ČR vyšší podíl učitelů, kteří tuto metodu vůbec neuplatňují (30 % v ČR oproti 13 % v mezinárodním průměru). Lze doplnit, že v ČR uvedli učitelé čtení, psaní a literatury, soudobých cizích jazyků a společensko-vědních předmětů relativně pestřejší škálu způsobů hodnocení, naopak v přírodovědných předmě-tech učitelé dle své výpovědi tíhnou k nižšímu počtu využívaných způsobů hodnocení.Mezi jednotlivými zeměmi byly shledány značné rozdíly. Podíly učitelů, kteří uvedli častou přípravu a používání vlastních hodnoticích nástrojů, se pohybují od 29 % takových učitelů v Japonsku po 93 % v Brazílii. Časté zadávání standardizovaného testu uvedlo 8 % učitelů ve Francii oproti 71 % v Lotyš-sku a Singapuru. Jen 5 % učitelů na Islandu nechává často jednotlivé žáky, aby před třídou odpovídali na otázky; v Itálii je to 80 % učitelů. Písemnou zpětnou vazbu kromě známkování často využívá 22 % učitelů v Lotyšsku a 82 % v Abú Dhabi (Spojené arabské emiráty) a Anglii (Spojené království). Ve Francii a na Islandu uvedlo jen 17 % učitelů, že často nechává žáky, aby sami ohodnotili svůj pokrok; v Anglii (Spojené království) je takových učitelů 69 %. Nakonec časté pozorování žáků při práci a po-skytování bezprostřední zpětné vazby uvedlo 43 % učitelů v Japonsku a 94 % v Malajsii.43 Dále zde budou kategorie odpovědi „často“ a „v každé či téměř každé hodině“ označovány jen jako „často“.