47 nou učitelů (v Abú Dhabi /Spojené arabské emiráty/, Chile a Mexiku jsou to všechny tři tyto metody). Naopak Japonsko zaznamenalo celkově nejnižší míru častého uplatňování těchto tří způsobů výuky a zároveň u všech tří způsobů vykázalo nejvyšší podíl učitelů, kteří je (téměř) nikdy nevyužívají. Jak ukázala analýza rozptylu, většina rozdílů v odpovědích se zakládá na odlišnostech mezi jednotli-vými učiteli (80 % u práce žáků s ICT a 87 % u ostatních dvou metod); odlišnosti mezi jednotlivými školami a zeměmi zde hrají jen malou roli. Přesto lze poznamenat, že u práce žáků s ICT je vliv země a školy větší než u ostatních metod práce s žáky. To může být dáno vyššími finančními nároky, které jsou s ní spojeny. Dále byly v šetření TALIS 2013 sledovány souvislosti mezi konstruktivistickým postojem a uvedený-mi třemi aktivizujícími postupy uplatňovanými při výuce41. Míra uplatňování práce žáků ve skupin-kách a společného hledání řešení problému či úkolu souvisí pozitivně s mírou konstruktivistického postoje ve všech zemích zapojených v šetření TALIS 2013. Praxe zapojování žáků do projektů trva-jících minimálně jeden týden již souvisí s konstruktivistickým postojem pouze v 16 zemích (včetně ČR) a zpravidla s menší intenzitou. Přitom v Korejské republice jako v jediné zemi souvisí vyšší míra konstruktivistického postoje s méně častým využíváním této metody. Stejně tak využívání ICT žá-ky při výuce či v projektech souviselo s konstruktivistickým postojem v 16 zemích (včetně ČR) a ve všech případech se jednalo o pozitivní vztah. Přitom se většinou opět jednalo o vztah slabší, než jaký byl identifikován u práce žáků ve skupinkách a společného hledání řešení problému či úkolu.V naprosté většině zemí (včetně ČR) byla u učitelů, kteří se (ať již v jakékoliv intenzitě) účastnili v posledních 12 měsících nějakého druhu profesního vzdělávání, shledána souvislost s častým vyu-žíváním uvedených tří aktivizujících metod výuky42. V ČR časté využívání všech tří metod souviselo se zapojením do skupiny učitelů, která vznikla za účelem profesního rozvoje svých členů, a do indivi-duálního nebo skupinového výzkumu zaměřeného na témata, která učitele odborně zajímají. V pří-padě využívání práce žáků s ICT byla také zaznamenána souvislost s účastí v kurzech či seminářích a u práce žáků v malých skupinkách byla zjištěna souvislost s účastí v mentorování a/nebo ve vzá-jemných hospitacích a konzultacích s kolegy v rámci formálně nastaveného systému práce ve škole.5.5 Uplatňování různých způsobů hodnocení žákůV šetření TALIS 2013 bylo rozlišováno mezi různými způsoby hodnocení žáků (viz graf č. 32).Graf č. 32: Míra využívání různých způsobů hodnocení žáků (výpovědi učitelů)0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Zadávám standardizovaný test.Připravuji a používám vlastní hodnoticí nástroje.Nechávám jednotlivé žáky, aby před třídou odpovídali na otázky.Pozoruji žáky při práci nad jednotlivými úkoly a dávám jim bezprostřední zpětnou vazbu.Nechám žáky, aby sami ohodnotili svůj pokrok.Kromě známkování poskytnu žákům písemnou zpětnou vazbu k jejich práci.nikdy nebo téměř nikdy občas často v každé nebo téměř každé hodině41 Pro sledování souvislostí zde bylo využito mnohonásobné lineární regrese, více viz mezinárodní zpráva šetření TALIS 2013.42 Pro sledování souvislostí zde bylo využito logistické regrese, více viz mezinárodní zpráva šetření TALIS 2013.