42 Graf 28: Profesní spolupráce učitelů (kolektivní aktivity)0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Vyučuji týmově společně s jinými učiteli v téže třídě.Pozoruji výuku ostatních učitelů a poskytuji jim zpětnou vazbu.Zapojuji se do společných aktivit napříčtřídami a věkovými skupinami (např. do projektů).Společně s kolegy pracujeme na svém profesním rozvoji.nikdy jednou za rok nebo méně často 2-4krát za rok 5-10krát za rok 1-3krát za měsíc jednou za týden nebo častěji Spolupráce založená na výměně učebních materiálů, informací a na koordinaci výuky je v ČR i v prů-měru za všechny země značně rozšířená. V ČR uvedlo 79 % učitelů, že s kolegy probírá jednou za mě-síc nebo častěji studijní pokroky konkrétních žáků a téměř polovina tak dle své výpovědi činí dokon-ce 1krát týdně nebo častěji (oproti tomu v mezinárodním průměru je to 62 %, resp. 36 %). Společných porad se jednou za týden a častěji v ČR, jakož i v mezinárodním průměru účastní již jen přibližně pětina učitelů. V ČR je však naprostá většina učitelů minimálně 2krát do roka absolvuje (99 % oproti 81 % v mezinárodním průměru). Již o poznání méně častá je v ČR spolupráce s ostatními učiteli ve škole s cílem zabezpečit stejné standardy při hodnocení pokroku žáků a výměna učebních materiálů, nicméně 57 %, resp. 45 %, učitelů se alespoň jednou za měsíc dle své výpovědi těchto aktivit účastní a naprostá většina (95 %) jich tyto způsoby spolupráce alespoň někdy využila.Společně vykonávané aktivity jsou podle výpovědí učitelů v ČR i v mezinárodním průměru reali-zovány mnohem méně často. Celkem 8 % učitelů v ČR nikdy nespolupracuje s kolegy na svém pro-fesním rozvoji (v mezinárodním průměru je to 2krát tolik) a další zhruba polovina tak činí 4krát do roka či méně často (což odpovídá mezinárodnímu průměru). Jen 9 % učitelů v ČR dále uvedlo, že se minimálně jednou za měsíc zapojuje do společných aktivit napříč třídami a věkovými skupinami, nicméně 65 % tak minimálně 2krát do roka učiní a jen 8 % tento typ spolupráce vůbec nevyužívá (ve srovnání s tím v mezinárodním průměru tento typ spolupráce vůbec nevyužívá 21 % učitelů). Oproti tomu 37 % učitelů v ČR nikdy nepozoruje výuku ostatních učitelů s cílem poskytnout jim zpětnou vazbu a 58 % učitelů nikdy nevyučuje týmově (v mezinárodním průměru je to 45 %, resp. 42 %).Celkově lze konstatovat, že je v ČR oproti mezinárodnímu průměru znatelně vyšší podíl učitelů, kteří do své praxe nezařazují týmovou výuku. V ostatních způsobech spolupráce jsou naopak učitelé v ČR oproti průměru za všechny země vždy o něco aktivnější.Mezi výukou v různých zemích byly shledány poměrně velké rozdíly. Dále budou porovnány podíly učitelů, kteří se do uvedených způsobů spolupráce nikdy nezapojují.V Dánsku a na Slovensku je jen přibližně desetina učitelů, kteří uvedli, že se nikdy nezapojují do týmové výuky; v Bulharsku, Nizozemsku a Španělsku je to zhruba 70 % učitelů. Pozorování výuky