40 5.2 Konstruktivistický postoj učitelů k výuce V šetření TALIS 2013 byla sledována míra konstruktivistického postoje učitelů k výuce, pro kte-rý je charakteristická preference praktik cílených na konkrétní žáky a jejich kognitivní aktivizace a motivace.27 Míra konstruktivistického postoje byla v šetření TALIS 2013 zjišťována pomocí výroků o úloze, kterou má učitel při výuce zastat, a o upřednostňování kognitivních procesů nad obsahem vyučované látky (viz graf č. 26):Graf č. 26: Nahlížení učitelů na svou úlohu v roli učitele (konstruktivistický postoj)0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Česká republika průměr TALIS Mou úlohou učitele je usnadnit žákům jejich vlastní hledání odpovědí na otázky.Žáci se nejlépe učí tím, že sami hledají řešení problémů.Žáci by měli mít možnost pokoušet se sami hledat řešení praktických problémů dříve, než jim učitel řešení ukáže.Procesy přemýšlení a uvažování jsou důležitější než konkrétní obsah kurikula.rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím Jak je patrné, konstruktivistický postoj vyjádřil v ČR i v mezinárodním průměru značný podíl uči-telů. V ČR se podíl souhlasných reakcí na jednotlivé výroky (tj. odpovědí „rozhodně souhlasím“ a „souhlasím“) pohyboval v rozmezí od 87 do 96 %, v průměru za všechny země pak od 83 do 94 %. S výjimkou prvního výroku jsou přitom podíly souhlasu v ČR v mezinárodním kontextu nadprů-měrné.U výroku, že úlohou učitele je usnadnit žákům jejich vlastní hledání odpovědí na otázky, převy-šoval podíl souhlasících učitelů ve všech zemích 80 %. Až na Itálii platí totéž u názoru, že žáci by měli mít možnost pokoušet se sami hledat řešení praktických problémů dříve, než jim učitel řešení ukáže (v Itálii s tímto výrokem souhlasilo 69 % učitelů). Názor, že procesy přemýšlení a uvažování jsou důležitější než konkrétní obsah kurikula, pak sdílí ve většině zemí 70 % a více učitelů, výjimku tvoří pouze Nizozemsko (64 %). S názorem, že žáci se nejlépe učí tím, že sami hledají řešení problé-mů, (rozhodně) souhlasí méně než 70 % učitelů v Itálii (59 %), Norsku (53 %) a Švédsku (45 %).Rozdíly v odpovědích učitelů v šetření TALIS 2013 lze vysvětlit jak odlišnostmi mezi různými země-mi (danými např. specifickou kulturou a politikou), tak i mezi rozdílnými školami (např. s různými 27 Na učení je nahlíženo jako na proces utváření vědomostí, spíše než proces jejich předávání – viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013.