39 5 Přesvědčení učitelů o způsobu vedení výuky, spolupráce učitelů, jejich postupy při výuce a hodnocení práce žáků5.1 Hlavní zjištění ››V zemích zapojených do šetření TALIS 2013, včetně ČR, vyjadřovali učitelé značný příklon ke konstruktivistickému postoji k výuce. Přitom odlišnosti v míře tohoto příklonu lze nalézt zejména mezi jednotlivými učiteli; rozdíly mezi jednotlivými zeměmi a školami již zdaleka nejsou tak výrazné.››Spolupráce mezi učiteli formou výměny materiálů, informací a koordinace činností spoje-ných s výukou byla v ČR i v mezinárodním průměru častější než přímé vykonávání společ-ných aktivit, zejména týmové výuky společně s dalšími učiteli v téže třídě a pozorování výuky ostatních učitelů a poskytování zpětné vazby.››V ČR je oproti mezinárodnímu průměru výrazně vyšší podíl učitelů, kteří uvedli, že do své praxe nezařazují týmovou výuku. V ostatních způsobech spolupráce jsou naopak učitelé v ČR dle své výpovědi oproti mezinárodnímu průměru vždy o něco aktivnější. Odlišnosti ve způ-sobu a frekvenci spolupráce učitelů jsou opět nejvíce patrné na úrovni jednotlivých učitelů.››Míra uplatňování tradičních metod výuky je v ČR i v mezinárodním průměru vyšší než míra zařazování aktivizujících metod či přizpůsobování výuky potřebám konkrétních žáků. Co se týče využívání aktivizujících metod, většina rozdílů v odpovědích učitelů se přitom zakládá na odlišnostech mezi jednotlivými učiteli a rozdíly v odpovědích učitelů v jednotlivých ško-lách a zemích jsou již podstatně menší.››Až na míru zařazování práce žáků s ICT do výuky učitelé v ČR dle své výpovědi do jisté míry zaostávají v míře uplatňování aktivizujících metod výuky za mezinárodním průměrem. Cel-kově patří ČR mezi země s nejnižším podílem učitelů, kteří se žáky při výuce často či v rám-ci (téměř) každé vyučovací hodiny pracují na projektech, jejichž dokončení trvá minimálně týden.››Míra využívání práce žáků ve skupinkách a společného hledání řešení problému či úkolu sou-visela pozitivně s konstruktivistickým postojem ve všech zemích zapojených v šetření. Praxe zapojování žáků do projektů trvajících minimálně jeden týden již souvisela s konstruktivis-tickým postojem pouze v zhruba polovině zemí (včetně ČR) a zpravidla s menší intenzitou.››Mezi nejčastěji využívané způsoby hodnocení žáků v ČR i v průměru za všechny země se řa-dí bezprostřední zpětná vazba při pozorování práce žáků nad jednotlivými úkoly a příprava a používání vlastních hodnoticích nástrojů. ››Nejméně častý je v ČR způsob hodnocení, kdy učitelé vedle známkování poskytují žákům i písemnou zpětnou vazbu. Zde je také největší rozdíl mezi učiteli v ČR a v celkovém průměru za všechny země – v ČR je dle výpovědí učitelů tato metoda využívaná o poznání méně často.