37 Vliv zpětné vazby na pravděpodobnost kariérního postupu, objem profesního vzdělávání a plat či fi-nanční odměny již není dán pouze osobním postojem učitele a jeho kolegů, nýbrž je podmíněn např. mírou autonomie školy či formálně ukotveným kariérním systémem/řádem. Graf č. 24: Podíl učitelů, kteří uvedli pozitivní dopad zpětné vazby na vybrané aspekty své profese 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Malajsie Chile Rumunsko Izrael MexiKo Polsko Brazílie Abú Dhabi (SAE)Singapur Slovensko Korejská republika Lotyšsko Francie průměr TALIS Srbsko Alberta (Kanada)Japonsko Chorvatsko Anglie (UK)Bulharsko Nizozemsko Austrálie Španělsko Estonsko Portugalsko Dánsko Česká republika Švédsko Vlámsko (Belgie)Norsko Finsko Island %pravděpodobnost kariérního postupu objem profesního vzdělávání plat a/nebo finanční odměny Z grafu č. 24 je patrné, že ČR vykazuje v oblasti kariérního postupu a profesního vzdělávání jeden z nejslabších pozitivních vlivů zpětné vazby, a řadí se tak do společnosti skandinávských zemí, Vlám-ska (Belgie) a Islandu (jak bylo uvedeno výše, Finsko, Švédsko a Island jsou zeměmi, kde značná část učitelů zpětnou vazbu nedostává vůbec). Zjištěná situace v ČR je do značné míry odrazem absence kariérního systému učitele (ten je však v době vydání této publikace připravován). Podíl učitelů, kteří potvrdili pozitivní vliv zpětné vazby na objem profesního vzdělávání, kterého se učitelé zúčastní, byl nejvyšší v zemích asijských (Malajsie, Abú Dhabi /Spojené arabské emiráty/) a zemích Střední a Jižní Ameriky (Chile, Mexiko, Brazílie) a nejnižší ve Francii, Anglii (Spojeném království) a ve skandinávských zemích. Pozitivní dopad zpětné vazby na finanční ohodnocení byl v nejvyšší míře zjištěn v Malajsii, Bulharsku a Chile, a naopak v nejnižší míře např. ve Vlámsku (Bel-gii), Portugalsku a Španělsku. V ČR byl zjištěn u jedné čtvrtiny učitelů, přičemž tato hodnota odpo-vídá průměru zúčastněných zemí.Další sledovanou oblastí byl vliv zpětné vazby na vyučovací postupy a práci ve třídě. Více než polovi-na učitelů v ČR potvrdila pozitivní vliv zpětné vazby na výukové postupy a také na způsob organizace práce se třídou. Pozitivní dopad zpětné vazby na způsob organizace práce se třídou byl v ČR zjištěn ve vyšší míře u začínajících učitelů (61 %) než u učitelů s delší praxí (52 %). Překvapivé je naopak zjištění, že u začínajících učitelů nebyla prokázána vyšší míra pozitivního vlivu na výukové postupy v důsledku zpětné vazby ve srovnání s jejich zkušenějšími kolegy. Necelá polovina učitelů v ČR dále potvrdila pozitivní vliv zpětné vazby na faktické znalosti a vědomosti v hlavním vyučovaném před-mětu a o něco méně učitelů (44 %) zaznamenalo pozitivní dopad zpětné vazby na své metody při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.4.4 Postoje učitelů vůči hodnocení jejich práce a poskytování zpětné vazby V této části kapitoly bude představeno, jak učitelé vnímají formální hodnocení své práce v dané škole a jaký je jejich pohled na poskytování zpětné vazby, s níž se ve svém stávajícím zaměstnání setkali.