35 Není překvapivé, že lze pozorovat značné rozdíly ve zdrojích zpětné vazby mezi zúčastněnými ze-měmi, což je dáno rozdíly v národních systémech evaluace škol a učitelů (pokud takové existují). Za všechny zúčastněné země lze souhrnně konstatovat, že interní zpětná vazba (tedy zpětná vazba po-skytovaná pracovníky školy) převládá nad externí a že nejčastějším zdrojem zpětné vazby pro učitele jsou ředitelé škol a další členové týmu vedení školy. Na základě získaných dat nelze potvrdit, že by se začínajícím učitelům (tedy těm, kteří vyučují dva roky a méně) v ČR dostávalo různých forem zpětné vazby častěji než jejich zkušenějším kolegům. Výjimkou je však zpětná vazba od mentorů, kterou dostává v ČR téměř čtvrtina začínajících učite-lů (mezi zkušenějšími učiteli se s touto formou zpětné vazby setkáme jen v 7 % případů). Formy zpětné vazby, kterou učitelé dostávají Výše bylo popsáno, kdo učitelům nejčastěji poskytuje zpětnou vazbu v jejich práci. U těch, kteří něja-kou formu zpětné vazby dostávají, je možné se blíže zaměřit na to, jak tato zpětná vazba probíhá. Uči-telé v ČR dostávají nejčastěji zpětnou vazbu založenou na osobní hospitaci ve třídě – s tou se setkalo 94 % učitelů, což je o 16 % více, než činí mezinárodní průměr. Četnější je zpětná vazba vycházející z hospitace ve třídě jen v Polsku, Anglii (Spojené království) a z mimoevropských zemí v Singapuru a Malajsii. Naopak nejméně často se se zpětnou vazbou založenou na hospitaci ve třídě lze setkat na Islandu a v Itálii, nicméně je třeba dodat, že se jedná o země, kde poskytování zpětné vazby není vše-obecně příliš rozšířené. Druhou nejrozšířenější je v ČR zpětná vazba založená na analýze výsledků testů vyučovaných žá-ků (setkalo se s ní 74 % učitelů) a více než 60 % učitelů někdy obdrželo zpětnou vazbu na základě průzkumů mezi žáky a dále na základě průzkumů mezi rodiči (příp. opatrovníky). Okolo 50 % všech učitelů pak někdy obdrželo zpětnou vazbu založenou na hodnocení jejich faktických znalostí a zpět-nou vazbu založenou na sebehodnocení vlastní práce. U žádné z těchto forem poskytování zpětné vazby nelze říci, že se s ní setkávají začínající učitelé častěji než učitelé zkušenější. To je překvapivé zjištění, které může být vysvětleno mimo jiné tím, že některé formy poskytování zpětné vazby mohou být ve školách prováděny v časových intervalech, které mohou být delší, než je působení začínajících učitelů v dané škole (jak bylo zmíněno, začínající učitelé mají praxi v oblasti výuky dva roky a méně). Na co se zpětná vazba zaměřuje Dalším aspektem zpětné vazby, kterou učitelé dostávají ve své práci, je její obsah, to znamená, na jaké aspekty učitelské profese se zpětná vazba zaměřuje. Učitelský dotazník sledoval celkem dvanáct aspektů, které byly posuzovány na škále „pokládáno za bezvýznamné“ – „pokládáno za málo vý-znamné“ – „pokládáno za středně významné“ – „pokládáno za velmi významné“. Níže je prezentová-na četnost odpovědí souhrnně za poslední dvě kategorie (pokládáno za středně a velmi významné).