34 hodnocení alespoň někdy následováno přípravou plánu dalšího vzdělávání nebo školení, a více než 70 % učitelů pracuje ve školách, kde je alespoň někdy učiteli přidělen mentor, který mu má pomoci zlepšit výuku. Téměř ve všech školách (jak v ČR, tak ve všech zapojených zemích) pak v návaznosti na provedené hodnocení ředitel hovoří s učitelem o tom, jak postupovat při nápravě zjištěných ne-dostatků ve výuce.4.3 Zpětná vazba poskytovaná učitelům v jejich práci O tázky týkající se poskytování zpětné vazby učitelům byly součástí učitelského dotazníku šetření TALIS 2013 (na rozdíl od otázek sledu-jících formální hodnocení, které byly zahrnu-ty v dotazníku pro ředitele). Učitelé tak přímo vypovídali o svých zkušenostech, a to vždy ve vztahu ke škole, na které právě působí. V ČR obdrželi nějakou formu zpětné vazby ve svém stávajícím zaměstnání téměř všichni učitelé na úrovni ISCED 2 (97 %). To je výrazně více než mezinárodní průměr, který činí 88 %. Graf č. 22 zná-zorňuje podíl učitelů, kterým se v jednotlivých zemích nedostává zpětné vazby v jejich práci. Zatímco u nás byla zjištěna pouhá 3 % učitelů, jimž se zpětné vazby nedostává, v některých zemích dosahoval tento podíl jedné třetiny (Finsko, Švédsko, Španělsko), na Islandu a v Itálii dokonce přesáhl 40 %. Obdobná situace jako v ČR byla zjištěna např. v Lotyšsku, Rumunsku, Bulharsku či na Slovensku. Graf č. 22: Podíl učitelů, kteří ve svém současném zaměstnání nikdy neobdrželi zpětnou vazbu 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Island Itálie Finsko Švédsko Španělsko Dánsko Norsko Portugalsko Francie Vlámsko (Belgie)Austrálie Chile průměr TALIS Izrael Mexiko Brazílie Alberta (Kanada)Estonsko Japonsko Nizozemsko Korejská republika Chorvatsko Srbsko Slovensko Česká republika Lotyšsko Rumunsko Abú Dhabi (SAE)Bulharsko Polsko Singapur Malajsie Anglie (UK)%Kdo poskytuje zpětnou vazbu učitelům Při pohledu na to, kdo tuto zpětnou vazbu učitelům nejčastěji poskytuje, se ukáže, že učitelé v ČR dostávají zpětnou vazbu nejvíce od ředitele (73 % učitelů), případně dalších členů týmu vedení ško-ly (64 % učitelů). Okolo poloviny učitelů pak někdy obdrželo zpětnou vazbu od svých kolegů učite-lů (52 %) a od jednotlivců či orgánů mimo školu (48 %) – zde se může jednat např. o pracovníky Čes-ké školní inspekce či zřizovatele škol. Nejméně častým zdrojem zpětné vazby jsou potom pověření mentoři (obdrželo ji 8 % učitelů). Uvedená data naznačují, že většina učitelů dostává zpětnou vazbu od více subjektů (přibližně polovina učitelů obdržela ve své škole zpětnou vazbu ke své práci od tří a více subjektů).Zpětná vazba je v šetření TALIS 2013 široce definována jako veškeré poznatky o výuce, které učitel získá na základě toho, že se někdo zabývá jeho prací (např. hospitace ve výuce, debaty o kurikulu či vzdělávacích výsledcích žáků). Zpětnou vazbu je mož-né získat v rámci neformálních rozhovorů nebo více formálním a systematickým způsobem.