31 4.2 Formální hodnocení práce učitelůŘeditelský dotazník šetření TALIS 2013 obsaho-val otázky zaměřené na formální hodnocení uči-telů ve škole, jeho četnost, metody a na opatření, která jsou v návaznosti na toto hodnocení pro-váděna. Je třeba poznamenat, že otázky zaměře-né na formální hodnocení učitelů byly součástí dotazníků pro ředitele škol, a naopak informace o zpětné vazbě, prezentované v následujícím od-díle, byly získány od učitelů. Tyto dva zdroje in-formací se vzájemně doplňují.Kdo a jak často hodnotí učitele ČR patří stejně jako např. Polsko a Slovensko k zemím, kde se s formálním hodnocením ze strany ředitelů škol setkávají všichni učitelé. Jak u nás, tak na Slovensku pracuje téměř polovina učitelů ve školách, kde ředitelé toto hodnocení provádějí dvakrát či vícekrát ročně (tato hodnota výrazně pře-vyšuje mezinárodní průměr), a dalších přibližně 40 % učitelů v ČR pracuje ve školách, kde takovéto hodnocení probíhá jednou ročně. Graf č. 19: Podíl učitelů pracujících ve školách, kde učitelé nejsou nikdy formálně hodnoceni vybranými subjekty 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Finsko Itálie Španělsko Francie Island Alberta (Kanada)Polsko Singapur Nizozemsko Švédsko Chorvatsko Dánsko Vlámsko (Belgie)Norsko Česká republika Brazílie průměr TALIS Austrálie Mexiko Izrael Abú Dhabi (SAE)Chile Slovensko Japonsko Bulharsko Srbsko Portugalsko Rumunsko Estonsko Lotyšsko Malajsie Anglie (UK)Korejská republika %nikdy nebyli hodnoceni ostatními učiteli nikdy nebyli hodnoceni nikdy nebyli hodnoceni dalšími členy týmu vedení školy ředitelem školy Jak je patrné z grafu č. 19, mezi země, kde formální hodnocení učitelů ze strany ředitele školy není tolik běžné, se zařadily Itálie a Španělsko (více než 60 % učitelů pracuje ve školách, kde toto formální hodnocení není nikdy prováděno). V těchto dvou zemích, spolu s Francií a Finskem, byl také zjištěn nejvyšší podíl učitelů (70 % a více), kteří ve své škole nejsou dle výpovědi ředitele formálně hodno-ceni členy týmu vedení školy.26 26 Definice pojmu tým vedení školy: viz kapitola Vedení a řízení školy Hodnocení je pro účely šetření TALIS 2013 de-finováno jako postup, kdy práci učitele/učitelky sledují ředitel/ka, školní inspektor/ka nebo ko-legové/kolegyně dané/ho vyučující/ho. V tomto pojetí se jedná o spíše formální přístup (např. jako součást formálního systému pro řízení vý-konnosti, který zahrnuje pevně stanovené postu-py a kritéria), na rozdíl od spíše neformálního přístupu (např. v neformálních rozhovorech).