30 4 Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby 4.1 Hlavní zjištění ››ČR patří k zemím, kde se s formálním hodnocením ze strany ředitelů škol setkávají všichni učitelé. Výrazně nadprůměrný podíl učitelů se dále setkává s formálním hodnocením od čle-nů týmu vedení školy a od externích subjektů.›› Formální hodnocení učitelů ze strany ředitelů škol je v ČR nejčastěji založeno na hospitacích ve třídě (četnost těchto hospitací je nadprůměrná ve srovnání s ostatními zeměmi).››V zúčastněných zemích pracují dvě třetiny učitelů ve školách, jejichž ředitelé vypověděli, že formální hodnocení učitelů nikdy nevede k změnám ve výši platu či vyplácení odměn. V ČR je to jen 6 % učitelů, což je nejméně ze všech zúčastněných zemí. Oproti tomu pozitivní do-pad zpětné vazby na plat či finanční odměny byl v ČR zjištěn u jedné čtvrtiny učitelů, přičemž tato hodnota odpovídá průměru zúčastněných zemí. ››Napříč zúčastněnými zeměmi pracuje téměř 80 % učitelů ve školách, kde nedochází k ma-teriálnímu postihu učitelů, jejichž výkon je hodnocen jako špatný. V ČR je tento podíl po-loviční (39 %).››Nějakou formu zpětné vazby ve svém stávajícím zaměstnání obdrželi téměř všichni učitelé v ČR. Nejčastěji tuto zpětnou vazbu poskytují ředitelé škol a další členové týmu vedení školy.››Nelze potvrdit, že by se začínajícím učitelům v ČR dostávalo různých forem zpětné vazby čas-těji než jejich zkušenějším kolegům.››U více než poloviny učitelů v ČR došlo v důsledku zpětné vazby k pozitivním změnám v ob-lasti jejich sebedůvěry jako učitele, uspokojení z práce a také jejich motivace. V ostatních ze-mích byl nicméně tento podíl významně vyšší.››Podíl učitelů, kteří zaznamenali ve svém zaměstnání pozitivní dopad zpětné vazby na kariérní postup a profesní vzdělávání je v ČR v porovnání s ostatními zeměmi jeden z nejnižších. ››Více než polovina učitelů v ČR potvrdila pozitivní vliv zpětné vazby na výukové postupy a také na způsob organizace práce se třídou. Necelá polovina z nich se i přesto domnívá, že hodnocení učitelů a zpětná vazba mají jen malý vliv na to, jak učitelé v jejich škole vyučují. ››Třetina učitelů v ČR považuje hodnocení učitelů a zpětnou vazbu pouze za činnost provádě-nou s cílem splnit administrativní požadavky. Tento zdánlivě vysoký podíl je ve skutečnosti mezi zúčastněnými zeměmi druhý nejnižší.V této kapitole budou představena hlavní zjištění z oblasti formálního hodnocení učitelů a poskyto-vání zpětné vazby učitelům v jejich práci. Koncepční rámec šetření TALIS 2013 považuje oblast hod-nocení a zpětné vazby za jeden z klíčových faktorů, které pozitivně ovlivňují podmínky pro efektivní výuku. Ačkoli je obtížné prokázat přímý dopad hodnocení a poskytování zpětné vazby na výsledky žáků, výzkumy dokazují jejich pozitivní přínos v několika oblastech. Hodnocení učitelů a poskyto-vání zpětné vazby napomáhají identifikovat silné a slabé stránky ve vyučovacích postupech učitelů, čímž následně ovlivňují výukovou praxi ve třídě, od níž se odvíjejí výsledky žáků. Rovněž napo-máhají šíření příkladů dobré praxe ve škole a podporují komunikaci a spolupráci učitelů. Výzkumy potvrdily, že konstruktivní zpětná vazba s prvky formativního hodnocení může hrát důležitou roli v profesním rozvoji učitelů, a předchozí vlna šetření TALIS 2008 ukázala, že také pozitivně ovlivňuje spokojenost učitelů v jejich zaměstnání.25 25 viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013