29 22 % učitelů), obdobně i ICT dovednosti byly označeny jako velmi potřebné o něco větším podílem učitelů než v ČR (19 % učitelů v mezinárodním průměru). Z grafu č. 17 je patrné, že ve většině sledo-vaných oblastí pociťuje v ČR menší podíl učitelů velkou potřebu profesního vzdělávání, než odpovídá mezinárodnímu průměru, výjimkou je chování žáků a vedení třídy, prohlubování faktických znalostí vyučovaného předmětu a pedagogických kompetencí (zde je situace v ČR shodná s mezinárodním průměrem).Poměrně zajímavé zjištění, které platí nejen v ČR, je, že učitelé, kteří se již účastnili profesního vzdě-lávání ve formě kurzů, pociťují větší potřebu dalšího profesního vzdělávání ve srovnání s učiteli, kteří se této formy profesního vzdělávání neúčastnili.3.8 Bariéry účasti na profesním vzdělávání V části této kapitoly věnované účasti a intenzitě profesního vzdělávání bylo poukázáno na skuteč-nost, že ne všichni učitelé se profesního vzdělávání účastní. K neúčasti mohou mít přitom různé důvody. Graf č. 18 ukazuje, jaký podíl učitelů v ČR a v mezinárodním průměru označil jednotlivé důvody uvedené v dotazníku. Graf č. 18: Bariéry profesního vzdělávání učitelů v ČR a v mezinárodním průměru (procento odpovědí „určitě sou-hlasím“ a „souhlasím“)0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 nesplňuje potřebné předpoklady (kvalifikace, odpracovaná léta)nedostatečná podpora zaměstnavatele neexistuje vhodná nabídka profesního vzdělávání nemá čas s ohledem na rodinné povinnosti příliš finančně náročné, nemůže si dovolit není nijak motivován profesní vzdělávání koliduje s pracovním rozvrhem Česká republika průměr TALIS %Nejčastěji uváděným důvodem v ČR i v mezinárodním průměru je nesoulad s pracovními povin-nostmi, tj. nemožnost účastnit se na profesním vzdělávání a zároveň pracovat ve škole (uvedlo 45 % učitelů v ČR). Více než třetina učitelů též souhlasila, že jim chybí motivace k účasti v profesním vzdělávání, případně, že tyto aktivity jsou příliš drahé a nebudou jim hrazeny. Alarmující je odpověď čtvrtiny učitelů, kteří uvedli, že současná nabídka vzdělávání je pro ně nevhodná. Situace v ČR není z pohledu mezinárodního srovnání nijak výjimečná, na mezinárodní úrovni uved-la dokonce více než polovina učitelů (51 %), že nemohou skloubit pracovní rozvrh a profesní vzdělá-vání, obdobně velká část učitelů zmínila, že jim chybí motivace k účasti (48 %).