26 Vliv vzdělávání zaměřeného na prohloubení faktických znalostí učitelů v předmětech, které vyučují, hodnotí v ČR jako středně či velmi pozitivní 88 % učitelů, po něm následuje vzdělávání orientované na kariérní poradenství pro žáky a jejich výchova k volbě povolání (86 %) a pedagogické kompetence pro výuku (85 %). Nejnižší, ale stále velké procento učitelů hodnotilo jako středně či velmi pozitivní vliv vzdělávání zacíleného na znalost kurikula (78 %), na přístupy k rozvoji všeobecných kompetencí pro budoucí studium či zaměstnání (79 %) a na přístupy hodnocení výsledků vzdělávání a úspěšnos-ti žáků (79 %). Situace v ČR je v zásadě srovnatelná s mezinárodním průměrem (tj. učitelé hodnotí účinek vzdělávání převážně jako středně či velmi pozitivní), i když hodnocení efektivity vzdělávání v jednotlivých náplních se odlišují (srov. graf č. 13).Graf č. 14: Hodnocení účinku profesního vzdělávání na výuku učitelů v ČR a v mezinárodním průměru (procento učitelů, kteří uvedli, že příslušné vzdělávání mělo velký či středně pozitivní vliv)60 65 70 75 80 85 90 95 100 znalost kurikula kariérní poradenství pro žáky a jejich výchova k volbě povolání postupy hodnocení výsledků vzdělávání a úspěšnosti žákůvýuka v multikulturním či vícejazyčném prostředí výuka průřezových dovedností chování žáků a vedení třídy výuka žáků se speciálními vzdělávacími potřebami přístupy k individualizovanému učení nové technologie na pracovišti ICT dovednosti vedení a administrativa školy pedagogické kompetence pro výuku kariérní poradenství pro žáky a jejich výchova k volbě povolání prohloubení faktických znalostí a vědomostí ve vyučovaných předmětech Česká republika průměr TALIS %Učitelé byli též dotázáni, zda profesní vzdělávání, kterého se účastnili, obsahovalo prvky, jež je dle některých výzkumů mohou činit efektivnějším (více viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013). Pří-tomnost jednotlivých žádoucích prvků profesního vzdělávání zobrazuje graf č. 15.Graf č. 15: Četnost výskytu jednotlivých žádoucích prvků v profesním vzdělávání v posledních 12 měsících (procen-to učitelů, kteří uvedli, že profesní vzdělávání obsahovalo tyto prvky ve většině či všech aktivitách)0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 vzdělávání po delší časové období (rozloženo do více týdnů nebo měsíců)učení se formou spolupráce či výzkumné činnosti účast skupiny kolegů z mé školy/předmětové aprobace příležitosti pro využití aktivních metod učení (nejen poslouchání)Česká republika průměr TALIS %Z uvedených prvků obsahovaly aktivity profesního vzdělávání, kterých se učitelé v posledním roce účastnili, nejčastěji aktivní metody učení (tj. ty, které se neomezují na výklad přednášejícího). Téměř