23 Graf č. 10: Podíly učitelů v ČR a v mezinárodním průměru, kteří se v posledních 12 měsících od sběru dat účastnili jednotlivých forem profesního vzdělávání 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 exkurze/hospitace v jiné škole průběžné vzdělávací kurzy mimo školu individuální nebo týmový výzkum účast ve skupině učitelů pro profesní vzdělávání kvalifikační program exkurze mimo školy pedagogické konference nebo semináře formální systém mentorování a/nebo vzájemných hospitací a konzultací ve škole kurzy/semináře (např. k vyučovanému předmětu nebo metodám výuky)Česká republika průměr TALIS %Z grafu je patrné, že mezi učiteli v ČR jsou jednoznačně nejrozšířenější aktivitou profes-ního vzdělávání kurzy či semináře k vyučovanému předmětu či metodám výuky a/nebo zaměřené na témata úzce související se vzděláváním (70 % učitelů uvedlo, že se kurzů v posledním roce zúčastnilo). Též v mezinárodním průměru byly tyto kurzy a semináře nejčastější aktivitou a pro-cento účasti v ČR je s mezinárodním průměrem plně srovnatelné.22 Z mezinárodního srovnání plyne, že se učitelé v ČR kromě relativně nízké účasti na pedagogických konferencích oproti mezinárodní-mu průměru také výrazně méně často sdružují ve skupinách učitelů orientovaných na profesní rozvoj svých členů a rovněž méně často provádějí individuální nebo týmový výzkum zacílený na témata, která je odborně zajímají. U ostatních aktivit je míra účasti učitelů v ČR v mezinárodním kontextu průměrná.Následující graf č. 11 zobrazuje dobu, kterou učitelé průměrně věnují vybraným aktivitám profesní-ho vzdělávání (u ostatních aktivit nebyl tento údaj zjišťován). Graf č. 11: Průměrný počet dní, který učitelé v ČR a v mezinárodním průměru věnovali účasti na jednotlivých for-mách profesního vzdělávání v posledních 12 měsících od sběru dat 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 exkurze/hospitace v jiné škole průběžné vzdělávací kurzy mimo školu exkurze mimo školy pedagogické konference nebo semináře kurzy/semináře (např. k vyučovanému předmětu nebo metodám výuky)Česká republika průměr TALIS 22 Míra účasti učitelů v ČR v kurzech a seminářích je výrazně vyšší než na Slovensku, kde ji uvedlo pouze 39 % učitelů. Obecně platí, že je na Slovensku účast učitelů v jednotlivých formách profesního vzdělávání ve srovnání s ostatními zeměmi účastnícími se šetření TALIS 2013 jedna z nejnižších.