21 Graf č. 9: Podíl učitelů působících ve školách, jejichž ředitel uvedl, že má příslušná skupina učitelů přístup k systé-mu mentorování 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 průměr TALIS Česká republika pro všechny učitele pro všechny nové učitele jen pro začínající učitele pro žádné učitele %Třetina učitelů v ČR se ve své škole s praxí mentora nesetkala (32 %), dalších 17 % působí ve školách, ve kterých je mentor k dispozici pouze pro začínající učitele (tj. v jejich prvním zaměstnání v obo-ru), 22 % ve školách, kde mentor nabízí služby všem nově nastupujícím učitelům, a 29 % ve školách, v nichž mohou mentorské služby využívat všichni učitelé bez rozdílu. Při srovnání s mezinárodními výsledky je patrné, že praxe mentorování je v ČR méně obvyklá. I pro tuto oblast platí, že se situace v jednotlivých zemích výrazně liší. Tři pětiny a více učitelů v Mexiku, Portugalsku, Finsku a Chile působí ve školách, kde mentorování není k dispozici. Naopak v Anglii (Spojené království), Austrálii, Chorvatsku, Islandu, Malajsii, Nizozemsku, Srbsku a Singapuru je mentorování dostupné minimálně pro 90 % učitelů. Doplňkově bylo zjišťováno, zda se mentorův hlavní vyučovaný předmět či více předmětů shoduje s hlavním předmětem či předměty, které vyučuje mentorovaný učitel. Situace v ČR je z tohoto po-hledu velice dobrá. Celkem 88 % učitelů působí ve školách, kde se většinou shoduje mentorův hlavní vyučovaný předmět či více předmětů s hlavním předmětem či předměty, které vyučuje mentorovaný učitel, a pouze 2 % ve školách, kde k této shodě vůbec nedochází nebo k ní dochází jen zřídka. Z hle-diska tohoto kritéria patří ČR v mezinárodním srovnání jedno z předních míst (stejný či mírně vyšší podíl oborově spřízněných mentorů vykázala jen Francie, Chorvatsko, Itálie, Srbsko a Slovensko).Z oslovených učitelů v ČR dále 4 % uvedla, že mají v současnosti přiděleného mentora, a 8 % učitelů odpovědělo, že působí jako mentor pro jednoho či více učitelů v příslušné škole. V mezinárodním průměru pak 13 % učitelů označilo, že má přiřazeného mentora, a 14 % učitelů působí jako men-toři. Výrazně nejčetnější zastoupení mentorů a pedagogů s přiřazeným mentorem vykázal Singa-pur (39 %, resp. 40 %), nicméně učitelé v Singapuru zároveň uvedli, že mají v průměru ze všech zemí nejkratší pracovní zkušenost v pozici učitele.3.3 Souhrnná míra účasti na profesním vzdělávání učitelů Nepostradatelnost účasti učitelů v profesním vzdělávání je zdůrazněna v mnohých dokumentech.19 Tato část zprávy se zaměří na účast učitelů působících na úrovni ISCED 2 v různých druzích profes-ního vzdělávání v průběhu 12 měsíců před hlavním sběrem dat šetření TALIS 2013.19 Viz například Evropská komise (2012a): Supporting the Teaching Professions for better learning outcomes. Strasbourg, 2012; SWD 2012 374 final. Evropská komise (2012b): Supporting teacher competence development for better learning outcomes. Dostupné [on-line] na: http://ec.europa.eu/education/school-education/doc/teachercomp_ en.pdf [cit. 23. 4. 2014].