20 Ve srovnání s mezinárodním průměrem je praxe formálního zaškolování v ČR velmi málo rozšíře-na. V tomto ohledu jsou také patrné velké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi v šetření TALIS 2013. V Anglii (Spojené království), Austrálii, Nizozemsku, Singapuru a Vlámsku (Belgie) má přístup k for-málnímu zaškolování více než 90 % začínajících učitelů, ale naopak v Polsku, Portugalsku a Španělsku působí tři čtvrtiny učitelů ve školách, které formálním zaškolovacím programem nedisponují.Kromě účasti ve formálních zaškolovacích programech byla zjišťována též možnost účasti v nefor-málním zaškolování (viz spodní část grafu č. 7). Ze zjištění plyne, že nabídka neformálních zaškolo-vacích aktivit, resp. uvedení do organizace práce ve škole pro nově nastupující učitele, je ve školách v ČR velice častá (takového zaškolení má možnost se zúčastnit 81 %, resp. 97 % učitelů). V tomto ohledu se ČR umístila mírně nad mezinárodním průměrem (opět srov. viz spodní část grafu č. 7). Následující graf dále ukazuje podíl učitelů, kteří uvedli, že ve svém prvním stálém učitelském za-městnání prošli uvedenou formou zaškolení (graf č. 8).Graf č. 8: Účast v zaškolování dle výpovědí učitelů v ČR a v mezinárodním průměru 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 uvedení do organizace práce ve škole účast v neformálních aktivitách účast ve formálních programech Česká republika průměr TALIS %Méně než polovina učitelů se v ČR účastní, resp. účastnila formálního zaškolení (45 %), srovnatelně velká skupina byla uvedena do organizace práce ve škole. O něco větší část učitelů uvedla, že se účast-ní, resp. účastnila neformálního zaškolení. Z pohledu mezinárodního srovnání lze konstatovat, že situace v ČR je srovnatelná s mezinárodním průměrem, až na účast v neformálních zaškolovacích aktivitách – ta je dle výpovědí učitelů v ČR čas-tější, než jaká je v průměru za země v šetření TALIS 2013. Mentorování Vedle zaškolovacích aktivit věnovalo šetření TALIS 2013 zvláštní pozornost praxi mentorování. Ná-sledující graf ukazuje podíl učitelů, kteří v ČR a v mezinárodním průměru působí ve školách, jejichž ředitel uvedl, že má příslušná skupina učitelů přístup k systému mentorování (graf č. 9).