19 3.2 Zaškolování nových učitelů ve škole a mentorování Přestože většina učitelů absolvuje studium na pedagogické fakultě, jehož součástí je i praxe ve výuce, je vhodné, aby byli na začátku své profesní dráhy zaškoleni přímo ve škole, ve které začínají vyučo-vat. Proces zaškolení umožní předejít mnoha problémům a napomáhá adaptaci učitele na specific-kou situaci v příslušné škole. Důležitost zaškolování akcentují i materiály Evropské komise17 a jiných nadnárodních organizací. Tyto dokumenty navíc uvádějí, že zaškolování je zpravidla prvním krokem v profesním vzdělávání učitelů a ovlivňuje úspěšnost dalších kroků.V šetření TALIS 2013 byly zjišťovány nejpoužívanější formy, tj. zaškolovací aktivity (strukturované programy pro zaškolení učitelů i méně strukturované aktivity) a mentorování (dohled zkušenějšího učitele). Zaškolování učitelů ve školách v ČR (nabídka formálních programů i méně formálních aktivit a reálná účast) Oslovení ředitelé škol v ČR měli uvést, zda se noví učitelé v této škole (tj. ti, co nově nastoupí do ško-ly bez ohledu na to, zda již někdy vyučovali) mohou účastnit zaškolovacího programu, a pokud ano, je-li tento program určen pouze pro začínající učitele, kteří ještě neučili, anebo pro všechny nové uči-tele ve škole.18 Kromě toho byla sledována nabídka neformálních zaškolovacích aktivit, které nejsou součástí zaškolovacího programu, a poskytování všeobecného a/nebo interního úvodu do organizace práce ve škole. Graf č. 7: Nabídka zaškolovacích programů ve školách v ČR (srovnání s mezinárodními výsledky) – podíl učitelů ze škol, kde je dle výpovědi ředitele k dispozici příslušná nabídka zaškolovacích aktivit 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 nabízíme zaškolení do organizace práce ve škole nabízíme neformální zaškolovací aktivity žádný formální program není zaškolovací program pro všechny nové učitele zaškolovací program pouze pro začínající učitele Česká republika průměr TALIS %Z výpovědí ředitelů (viz graf č. 7) lze odvodit, že 62 % učitelů v ČR působí ve školách, v nichž učitelé nemají přístup k formálnímu zaškolovacímu programu. Pro 31 % učitelů je ve školách dostupný pro-gram zaškolení bez ohledu na to, zda jde o začínajícího učitele, který ještě neučil, nebo učitele s praxí, a pro 7 % učitelů je zaškolování dostupné, jen pokud se jedná o začínajícího učitele. 17 „Efektivní zaškolování poskytuje systematickou osobní, sociální a profesní podporu v prvních letech působení ve škole, a tím může pomoci předejít ‚šoku z praxe‘ u začínajících učitelů po skončení studia a snížit míru odcházení čerstvých absolventů ze školství. Zaškolovací aktivity mohou též zlepšit výkonnost učitelů i celých škol.“ (Evropská komise /2010/: Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teaching staff — a handbook for policymakers. SEC /2010/ 538 final, s. 13–16.)18 „Zaškolovací program“ byl v dotazníku definován jako strukturovaný soubor činností ve škole zaměřených na seznámení nových učitelů se školou a povoláním učitele. Nepatří sem dosud studující studenti na praxi. Zaškolovací program může obsahovat společnou práci s dalšími novými učiteli, odborné vedení zkušenými učiteli atd. Jeho formální uspořádání může být stanoveno příslušnou školou nebo v součinnosti s dalšími školami či školskými orgány/externími subjekty.