16 mínkách zvyšující se autonomie škol. Vedení školy se neomezuje pouze na osobu ředitele, ale zahrnu-je též další školní aktéry – učitele, nepedagogické pracovníky, rodiče a žáky. Sdílené vedení označuje společné rozhodování, sdílenou odpovědnost za výsledky žáků a důraz na účast celé školy při hodno-cení svého rozvoje. Sdílené vedení však nijak nesnižuje důležitost ředitele, který má nadále zásadní roli ve vedení školy a usměrňování ostatních zaměstnanců v procesech týmového rozhodování (viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013).Odpovědi ředitelů a učitelů v ČR na výroky týkající se příležitosti zapojit se do rozhodování o škol-ních záležitostech a hodnocení atmosféry vzájemné podpory a spolupráce ve škole zobrazuje graf č. 6. První tři položky uvedené v grafu tvořily škálu sdíleného vedení. V ČR míra využití sdíleného vedení významně nesouvisí s charakteristikami ředitelů a škol ani se školním klimatem. Sdílené ve-dení naopak pozitivně souvisí se spokojeností ředitele v práci, jak bude uvedeno dále.Graf č. 6: Názory učitelů a ředitelů v ČR na příležitosti zapojit se do rozhodování o školních záležitostech 3 2 2 1 2 17 10 15 15 23 2 14 72 68 79 74 72 68 51 65 28 11 11 9 12 7 47 19 0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 ředitelé učitelé ředitelé učitelé ředitelé učitelé ředitelé učitelé Tato škola poskytuje zaměstnancům příležitosti aktivně se podílet na rozhodování o školních záležitostech.Tato škola poskytuje rodičům nebo opatrovníkům příležitosti aktivně se podílet na rozhodování o školních záležitostech.Tato škola poskytuje žákům příležitosti aktivně se podílet na rozhodování o školních záležitostech.Ve škole společně vytváříme atmosféru vzájemné podpory a spolupráce.rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím Ve srovnání s učiteli hodnotili ředitelé škol v ČR příležitosti ze strany zaměstnanců, zákonných zá-stupců a žáků aktivně se podílet na rozhodování o školních záležitostech výrazně optimističtěji. Za-tímco všichni ředitelé se domnívají, že škola poskytuje zaměstnancům příležitosti aktivně se podílet na rozhodování o školních záležitostech, s tímto tvrzením (rozhodně) souhlasí jen 79 % učitelů.Svůj souhlas s tím, že ve škole převládá atmosféra vzájemné podpory a spolupráce, vyjádřilo v ČR 98 % ředitelů a 84 % učitelů. Podobně vysoký podíl souhlasu vyjádřili učitelé v dalších čtyřech ze-mích (Lotyšsku, Malajsii, Norsku a Rumunsku). Možnost zapojení rodičů do dění ve škole Výzkumy naznačují pozitivní vliv zapojení rodičů do dění ve škole na výsledky žáků.14 Šetření TALIS 2013 se tedy zaměřilo na to, jak velký prostor je rodičům poskytován pro zapojení do života školy. Všichni ředitelé v ČR uvedli, že ve své škole pořádají rodičovské schůzky. Stejná situace je i v dalších 16 zemích (v ostatních zapojených zemích se tento podíl pohybuje mezi 94 až 99 %). Podporu sdru-žením rodičů poskytují v ČR dvě třetiny škol, semináře nebo kurzy pro rodiče nabízí čtvrtina škol. Služby podporující zapojení rodičů, jako je např. hlídání dětí, je v ČR možné využít pouze v 8 % škol. 14 Fan & Chen (2001); Jaynes (2005); Jaynes (2007) viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013.