15 Školská rada V ČR a dalších šesti zemích (Dánsku, Chorvatsku, Korejské republice, Rumunsku, Španělsku a Srb-sku) je školská rada ustavena ve všech školách. Naopak ve Finsku, Chile, Malajsii, Norsku, Polsku a Švédsku má školskou radu 50 % a méně škol (v sousedním Polsku je to dokonce pouze 8 % škol).V mezinárodním srovnání se školská rada skládá nejčastěji ze zákonných zástupců žáků (84 %), uči-telů (80 %) a členů týmu vedení školy (77 %). V ČR, kde je složení školské rady stanoveno školským zákonem, byli zákonní zástupci žáků zastoupeni ve všech školách, učitelé v 97 % škol a zástupci správ-ního orgánu na jakékoliv úrovni státní správy v 96 % škol (soukromé či církevní subjekty pak byly zastoupeny ve 4 % škol). V průměru za všechny zapojené země jsou však zástupci správních orgánů zastoupeni pouze v necelé polovině školských rad (47 %). Ve srovnání s ČR jsou naopak v meziná-rodním průměru častěji součástí školské rady administrativní pracovníci školy (50 % oproti 5 % v ČR) a žáci (39 % oproti 3 % v ČR).Odpovědnost za rozhodování Z hlediska rozhodování byli ředitelé dotázáni na to, kdo má v jejich škole klíčovou odpovědnost v oblastech uvedených v grafu č. 5. Tento graf zobrazuje podíl ředitelů, kteří vypově-děli, že mají za rozhodování v těchto oblastech klíčovou od-povědnost a zároveň ji sdílejí s dalšími aktéry na úrovni školy i mimo ni.12 Graf č. 5: Sdílená odpovědnost za rozhodování 78 78 78 78 73 63 29 27 25 22 19 0 10 20 30 %40 50 60 70 80 90 stanovení žákovských kázeňských zásad a postupůstanovení zásad pro hodnocení žákůurčování obsahu předmětu či semináře rozhodování o nabídce předmětůa seminářůvolba výukových materiálůrozhodování o využití finančních prostředkůz rozpočtu rozhodování o zvýšení platů učitelůjmenování nebo přijímání učitelůrozhodování o přijetí žákůdo školy stanovení nástupních platů učitelůdočasné či trvalé propouštění učitelůČeská republika průměr TALIS Ředitelé v ČR nejčastěji sdílejí odpovědnost s dalšími aktéry13 při stanovování kázeňských zásad a postupů, zásad pro hodnocení žáků a rozhodování o nabídce a obsahu vyučovaných předmětů. ČR se řadí k zemím s nejvyšším podílem ředitelů, kteří v těchto oblastech uvedli sdílenou odpovědnost.Naopak nejméně často sdílejí ředitelé v ČR odpovědnost za přijímání a propouštění učitelů, rozho-dování o jejich platech a přijímání žáků do školy. Navíc v oblasti rozhodování o přijímání a propouš-tění učitelů a přijímání žáků je v ČR podíl ředitelů, kteří za ně sdílejí odpovědnost s dalšími aktéry, výrazně nižší ve srovnání s mezinárodním průměrem.Atmosféra vzájemné podpory a spolupráce: Sdílené vedení V šetření TALIS 2013 byla věnována větší pozornost tzv. sdílenému vedení (distributed leadership), které je vnímáno jako efektivnější způsob vyrovnání se se současnou komplexní společností v pod-12 Subjektivní výpovědi ředitelů se mohou odlišovat od oficiálních údajů státní správy. 13 Jedná se především o členy týmu vedení školy a další učitele, kteří nejsou součástí týmu vedení školy.Sdílení odpovědnosti znamená, že ak-tivní roli v rozhodovacím procesu hraje jak ředitel, tak členové týmu vedení školy, učitelé, kteří nejsou součástí týmu vedení školy, školská rada nebo správní orgány na lokální či národní úrovni.