14 Dalším aspektem plánování rozvoje školy je tvorba plánu profesního vzdělávání. Plán profesního vzdělávání pro školu v ČR vytvářelo v uplynulých 12 měsících 88 % ředitelů, což je významně vyšší podíl než v mezinárodním průměru. Jsou však státy, kde plány profesního vzdělávání vytvářeli téměř všichni ředitelé (Singapur, Alberta /Kanada/, Malajsie, Abú Dhabi /Spojené arabské emiráty/ a Slo-vensko). Naopak ve Finsku a Španělsku to byly jen dvě pětiny ředitelů.Omezení efektivity práce ředitele Ředitelé byli dotázáni, zda je efektivita jejich práce něčím omezena. V následujícím textu jsou uve-deny podíly ředitelů, kteří odpověděli, že jejich efektivita je „do určité míry“ nebo „značně“ omezena určitými skutečnostmi uvedenými v grafu č. 4. Graf č. 4: Omezení efektivity práce ředitele – podíl ředitelů, kteří odpověděli „do určité míry“ nebo „značně“93 89 82 73 51 43 35 32 29 80 69 72 48 49 43 33 38 30 0 10 20 30 40 %50 60 70 80 90 100 nedostatečný rozpočet školy a finanční zdroje vládní předpisy a nařízení velká pracovní zátěž a velká odpovědnost v práci platový systém učitelů založený na kariérním postupu chybějící podpora a zapojení ze strany zákonných zástupcůchybějící příležitosti a podpora pro profesní vzdělávání učitelůnedostatečná spoluúčast dalších pracovníkůškoly na vedení absence učitelůchybějící příležitosti a podpora pro vlastní profesní vzdělávání Česká republika průměr TALIS V ČR se ředitelé cítí nejvíce omezeni nedostatečnými finančními prostředky a rozpočtem ško-ly (93 % ředitelů), vládními nařízeními a předpisy (89 %), velkou pracovní zátěží a odpovědností v práci (82 %) a platovým systémem založeným na kariérním postupu10 (73 %). Tato omezení ovliv-ňující efektivitu uváděli ředitelé v ČR ve větší míře oproti mezinárodnímu průměru. Naopak nejméně je v ČR efektivita podle výpovědí ředitelů omezena absencemi učitelů (32 %) a nedostatkem příleži-tostí a podpory pro vlastní profesní vzdělávání (29 %).2.4 Vedení a řízení školy Tým vedení školy Celkem 88 % ředitelů v ČR uvedlo existenci týmu vedení školy11, což odpovídá mezinárodnímu průměru. Ve všech případech tvoří tým vedení školy v ČR ředitel školy, v 97 % také zástupce ředite-le, v 76 % ekonom školy a v 68 % vedoucí předmětových komisí. Ve více než polovině škol jsou zde zastoupeni také učitelé (53 %).V mezinárodním průměru je součástí týmu vedení školy nejčastěji ředitel (99 %), zástupce ředite-le (81 %), učitelé (58 %) a vedoucí předmětových komisí (56 %). Oproti ČR jsou ve větší míře zastou-peni zákonní zástupci žáků (30 % versus 9 %) a žáci (24 % versus 14 %).10 „Platový systém založený na kariérním postupu“ je takový systém, kdy je výše platu zaměstnance ovlivněna hlavně úrovní dosaženého vzdělání a věkem nebo odpracovanými léty spíše než pracovním výkonem.11 Označení „tým vedení školy“ se používá pro skupinu osob ve škole, která odpovídá za vedení a řízení školy a přijímá rozhod-nutí např. v otázkách výuky, využití zdrojů, kurikula, hodnocení výsledků a úspěšnosti, a další strategická rozhodnutí spojená s odpovídajícím fungováním školy.