11 Graf č. 1: Překážky účasti ředitelů v profesním vzdělávání – podíl ředitelů, kteří uvedli „souhlasím“ a „rozhodně souhlasím“ 34 20 20 9 9 7 3 43 35 30 22 21 13 7 0 5 10 15 20 %25 30 35 40 45 50 kolize s rozvrhem chybějící podněty přílišná finanční náročnost žádná vhodná nabídka nedostatek podpory zaměstnavatele nedostatek času kvůli rodiněchybějící předpoklady Česká republika průměr TALIS Ředitelé v ČR nejčastěji uváděli kolizi s pracovním rozvrhem (34 %), finanční náročnost a nedostatek podnětů k účasti (každý 20 %). Celkově však vnímali překážky profesního rozvoje ve výrazně menší míře, než je hodnota mezinárodního průměru, přičemž pořadí uváděných překážek se shoduje s prů-měrným pořadím za všechny zapojené země. Přibližně dvě pětiny ředitelů v ČR (rozhodně) nesou-hlasily, že by některá z uvedených skutečností představovala překážku účasti v profesním vzdělávání.2.3 Práce ředitele školy Pracovní zkušenosti V ČR působí ředitelé ve své funkci v průměru 10 let, čímž se významně neodlišují od mezinárodního průměru. Začínající ředitelé s praxí do 3 let tvoří v ČR 18 %, jsou však země, které mají třetinu a více začínajících ředitelů (Korejská republika, Portugalsko a Rumunsko). Šetření TALIS 2013 potvrdilo, že ve většině zemí včetně ČR se ředitelé rekrutují z pozic učitelů. Jako učitelé pracovali/pracují ředi-telé v ČR v průměru 18 let (v průměru za všechny zapojené země 21 let). V jiných funkcích ve vedení školy pracovalo v ČR 57 % ředitelů, a to v průměrné délce 4 roky, a v jiném oboru působilo 27 % ře-ditelů v průměru po dobu 1 roku.Pracovní úvazek Většina ředitelů v ČR (98 %) má plný úvazek ředitele s vyučovací povinností. Zbylá dvě procenta ředitelů pracují na částečný úvazek s vyučovací povinností. Společně s Bulharskem, Malajsií a Slo-venskem patří ČR ke státům, kde 90 % a více ředitelů kombinuje ředitelské a vyučovací povinnosti. Mezinárodně však podíl těchto ředitelů dosahuje hodnoty 35 % a převažují ředitelé zaměstnaní na plný úvazek bez vyučovací povinnosti (62 %).Náplň práce ředitele školy Šetření TALIS 2013 shromáždilo informace také o rozložení činností, které tvoří náplň práce ředi-tele. Graf č. 2 zobrazuje podíl času, který ředitelé v průměru za školní rok těmto aktivitám věnují, za jednotlivé země zapojené do šetření. Výsledky poukazují na převahu administrativních činností a ak-tivit spojených s řízením na úkor činností zaměřených na rozvoj kvality vzdělávání.