10 2.2 Profesní vzdělávání ředitelů a jeho bariéry V posledních dekádách dochází ve vzdělávacích systémech k decentralizaci a zvyšování autono-mie škol. Čím dál komplexnější role ředitelů tak klade nároky na osobu, která tuto funkci zastává. Proto jsou důležité nejen předpoklady (např. kvalifikace) pro výkon funkce ředitele, ale také rozvoj a udržování již získaných dovedností a sdílení zkušeností s dalšími řediteli. Šetření TALIS 2013 se proto zaměřilo na různé druhy aktivit profesního vzdělávání a celkovou délku jejich trvání za posledních 12 měsíců předcházejících sběru dat (viz tabulka č. 2).Tabulka č. 2: Účast ředitelů v profesním vzdělávání Aktivity profesního vzdělávání Česká republika průměr šetření TALIS podíl „ano“(v %)průměr dní podíl „ano“(v %)průměr dní v rámci vzdělávacích kurzů, na konferencích, nebo při hospitacích 82 (2,7)9 (1,2)83 (0,5)13 (0,5)v rámci odborné skupiny, mentorování, nebo výzkumné skupiny 28 (3,3)12 (2,5)51 (0,7)20 (2,5)jiné 34 (3,6)7 (1,8)34 (0,7)10 (0,7)Pozn.: V závorkách je uvedena směrodatná chyba.V zapojených zemích se ředitelé účastnili v největší míře vzdělávacích kurzů, konferencí nebo hospi-tací. V ČR se do některé z těchto aktivit zapojilo 82 % ředitelů, což přibližně odpovídá mezinárodní-mu průměru. Ředitelé v ČR strávili účastí na těchto aktivitách v průměru 9 dní.Do odborných skupin, mentorování nebo výzkumných skupin se v ČR zapojilo pouze 28 % ředitelů, což je v mezinárodním srovnání jeden z nejnižších podílů (mezinárodní průměr činil 51 %). Podob-ně nízký podíl byl zjištěn pouze v dalších čtyřech zemích (Rumunsku, Španělsku, Srbsku a Portugal-sku), naopak nejvíce se v těchto aktivitách angažovali ředitelé v Singapuru, Nizozemsku a Austrálii. V ČR strávili ředitelé v odborných nebo výzkumných skupinách či mentorováním v průměru 12 dní.Do jiných vzdělávacích aktivit se v ČR zapojilo 34 % ředitelů, což odpovídá hodnotě mezinárodního průměru. Ředitelé v ČR se těchto aktivit účastnili v průměru 7 dní.Celkově se v ČR za posledních 12 měsíců předcházejících šetření zúčastnilo alespoň jedné z uvede-ných aktivit profesního vzdělávání 87 % ředitelů, což je výsledek srovnatelný s průměrem za všechny zapojené země.Profesní vzdělávání je povinností pro ředitele škol ve většině evropských států včetně ČR.9 Je však důležité mít pro něj vhodně nastavené podmínky. Z tohoto důvodu byli ředitelé dotázáni na existenci případných překážek svého profesního vzdělávání (viz graf č. 1).9 European Commission/EACEA/Eurydice, 2013. Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.