9 2 Vedení a řízení školy 2.1›› Hlavní zjištění Účast ředitelů v profesních sítích, mentorování a výzkumných skupinách za období posled-ních 12 měsíců předcházejících sběru dat byla v ČR ve srovnání s mezinárodním průměrem poměrně nízká (28 % v ČR oproti 51 % v mezinárodním průměru). Naopak vysoký podíl ředitelů (více než 80 % v ČR i mezinárodním průměru) se zapojil do vzdělávacích kurzů, konferencí nebo hospitací určených pro ředitele školy.››Ředitelé v ČR uváděli překážky, které by jim bránily v účasti na dalším profesním vzdělávání, v menší míře oproti průměru zemí zapojených do šetření.››ČR se díky vyučovací povinnosti ředitelů řadí mezi státy, kde 90 % a více ředitelů slaďuje svou práci ředitele a učitele. Průměrný podíl ředitelů, kteří zároveň vyučují, se přitom v zemích zapojených do šetření pohybuje okolo 35 %.››Ředitelé věnují největší podíl svého pracovního času administrativním úkonům a pora-dám (včetně řízení lidských a materiálních zdrojů, plánování, reportování, sledování dodržo-vání předpisů apod.). V ČR je to dokonce polovina času (ve srovnání s mezinárodním prů-měrem, který činí 41 %).››V ČR téměř devět desetin ředitelů v posledních 12 měsících předcházejících šetření pracovalo na plánu profesního rozvoje svých zaměstnanců a využívalo výsledky žáků a hodnocení jejich úspěšnosti při tvorbě vzdělávacích cílů školy a jejích programů.››Z činností, které ředitelé vykonávali v posledních 12 měsících předcházejících šetření, vysoký podíl ředitelů v ČR často nebo velmi často kontroloval školní dokumentaci a administrativ-ní postupy (94 %), naopak ve srovnání s mezinárodním průměrem nižší podíl ředitelů v ČR spolupracoval s řediteli dalších škol (37 %) a řešil problémy s rozvrhem hodin (20 %).››Ředitelé v ČR ve velké míře uváděli, že mají klíčovou odpovědnost za rozhodování o přijí-mání nebo propouštění učitelů, stanovování nástupních platů učitelů nebo jejich zvyšování či přijímání žáků do školy. V těchto oblastech sdílí odpovědnost s dalšími aktéry pouze 19 až 29 % ředitelů. Ředitelé v ČR naopak nejvíce sdílejí odpovědnost s dalšími aktéry za rozhodo-vání o nabídce a obsahu předmětů či seminářů a určování kázeňských zásad a postupů pro hodnocení žáků.››V ČR spokojenost ředitelů v zaměstnání souvisí s pedagogickým stylem vedení školy a sdíle-ným vedením (ředitelé, kteří ve větší míře využívají pedagogický styl vedení školy nebo sdí-lené vedení, vykazují vyšší spokojenost v zaměstnání). Tato pozitivní souvislost byla zjištěna také v dalších 20, resp. 17 zemích.››Zatímco v ČR i v ostatních zapojených zemích většina charakteristik ředitelů (pohlaví, věk, vzdělání) i škol (financování, velikost, složení) významně neovlivňuje spokojenost ředitele v zaměstnání, spokojenost ředitelů ve většině zemí včetně ČR pozitivně souvisí se školním klimatem, ve kterém převládá vzájemný respekt.