7 Ve všech zemích byli dotazováni učitelé vyučující na úrovni ISCED 25 a ředitelé škol, ve kterých tito učitelé vyučují6. Veškeré informace v této zprávě se týkají této vzdělávací úrovně, přestože již ve většině případů nebude explicitně uváděna. Do šetření byli zahrnuti všichni učitelé, kteří vyučovali alespoň v jedné třídě na úrovni ISCED 2, a to jakýkoli předmět, nesměli však působit ve škole určené výhradně pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami či vyučovat pouze dospělé osoby. Sou-časně se nemělo jednat o učitele, kteří vyučovali na úrovni ISCED 2 pouze dočasně (tj. maximálně na 6 týdnů jdoucích po sobě jako náhrada za jiného učitele), nebo učitele, kteří dlouhodobě nevyu-čovali (např. ze zdravotních důvodů) a chyběli při sestavování tzv. seznamu učitelů školy, resp. i po celou dobu sběru dat. Dotazník pro učitele zároveň vyplňovali pouze učitelé, žádný jiný školní perso-nál (např. školní psychologové, asistenti pedagoga či zdravotní sestry) se šetření neúčastnil.Úroveň ISCED 2 v ČR zahrnuje 2. stupeň základních škol a nižší ročníky šesti- či osmiletých gymná-zií a osmiletých konzervatoří; konzervatoře však nebyly pro svou specifičnost a malou početnost do šetření zahrnuty. Dotazník pro učitele i ředitele bylo v ČR možné vyplnit v českém, nebo v anglic-kém jazyce (týkalo se učitelů či ředitelů, kteří dostatečně neovládali český jazyk). Dotazníky v českém jazyce bylo možné vyplnit on-line nebo (ve výjimečných případech) v tištěné podobě, dotazníky v anglickém jazyce byly k dispozici pouze v tištěné podobě. Tabulka č. 1: Země či regiony účastnící se šetření TALIS 2013 země OECD, popř. regiony evropské státy Anglie (Spojené království - United Kingdom), Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Island, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Španělsko, Švédsko Vlámsko (Belgie)ostatní Alberta (Kanada), Austrálie, Chile, Izrael, Japonsko, Korejská republika, Mexiko, Spojené státy americké*partnerské země,popř. regiony evropské státy Bulharsko, Chorvatsko, Kypr**, Lotyšsko, Rumunsko, Srbsko ostatní Abú Dhabi (Spojené arabské emiráty), Brazílie, Malajsie, Singapur Pozn.: * Nesplnily požadavky pro návratnost. ** U této země není shoda mezi Tureckem a ostatními státy Organizace spojených národů o zobecnitelnosti výsledků šetření na celou zemi (více viz mezinárodní zpráva).1.2 O fázích výzkumu, výběru respondentů, sběru dat a návratnosti Hlavnímu sběru dat předcházela pilotáž dotazníků formou focus groups a dále tzv. předběžné še-tření, v jehož rámci byl menší vzorek škol (minimálně 20) v každé zemi požádán o realizaci dotaz-níkového šetření tak, jak později proběhne ve fázi hlavního sběru dat. Při předběžném šetření se testovala nejen validita jednotlivých otázek v dotaznících, ale též veškeré pracovní postupy. Výsledky tohoto šetření sloužily pouze interním účelům a nesměly být zveřejňovány.Hlavní sběr dat pro země jižní polokoule proběhl na podzim 2012, pro země severní polokoule na jaře 2013. V ČR se hlavní sběr dat uskutečnil od 4. března do 5. května 2013. Výběr škol provedl pro všechny země Kanadský statistický úřad (Statistics Canada), jednalo se o náhodný stratifikovaný výběr. Náhodný výběr učitelů byl uskutečněn v národních centrech zúčastněných zemí pomocí soft-waru vyvinutého speciálně pro tento účel.5 ISCED je obecně užívaná zkratka pro Mezinárodní klasifikaci vzdělávání (The International Standard Classification of Education) – více o úrovních ISCED 1, 2 a 3 viz Koncepční rámec šetření TALIS 2013.6 Země mohly dále rozšířit zkoumanou populaci o další úrovně (ISCED 1 a ISCED 3), nebo propojit šetření TALIS 2013 s Pro-gramem pro mezinárodní hodnocení žáků 2012 (Programme for International Student Assessment 2012, dále jen PISA 2012) pomocí dodatečného dotazníku pro učitele matematiky a provést šetření, pokud možno, na totožných školách. ČR se však k těmto rozšířením nepřipojila.