Obsah 1 O šetření TALIS 2013..............................................................................................................6 1.1 Základní informace..............................................................................................................................6 1.2 O fázích výzkumu, výběru respondentů, sběru dat a návratnosti...................................................7 1.3 O prezentaci výsledků v dalších kapitolách........................................................................................8 1.4 O dalších výstupech z šetření TALIS 2013.........................................................................................8 2 Vedení a řízení školy ..............................................................................................................9 2.1 Hlavní zjištění........................................................................................................................................9 2.2 Profesní vzdělávání ředitelů a jeho bariéry.......................................................................................10 2.3 Práce ředitele školy.............................................................................................................................11 2.4 Vedení a řízení školy...........................................................................................................................14 2.5 Pedagogický styl vedení školy............................................................................................................17 2.6 Spokojenost ředitelů v zaměstnání....................................................................................................17 3 Vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj..........................................................................18 3.1 Hlavní zjištění......................................................................................................................................18 3.2 Zaškolování nových učitelů ve škole a mentorování.......................................................................19 3.3 Souhrnná míra účasti na profesním vzdělávání učitelů .................................................................21 3.4 Účast na jednotlivých formách profesního vzdělávání...................................................................22 3.5 Obsahová náplň absolvovaného profesního vzdělávání a hodnocení jeho efektivity .....................25 3.6 Profesní rozvoj a jeho podpora ve školách.......................................................................................27 3.7 Potřeby učitelů v oblasti profesního vzdělávání ..............................................................................28 3.8 Bariéry účasti na profesním vzdělávání............................................................................................29 4 Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby...................................................................30 4.1 Hlavní zjištění......................................................................................................................................30 4.2 Formální hodnocení práce učitelů.....................................................................................................31 4.3 Zpětná vazba poskytovaná učitelům v jejich práci..........................................................................34 4.4 Postoje učitelů vůči hodnocení jejich práce a poskytování zpětné vazby.......................................37 5 Přesvědčení učitelů o způsobu vedení výuky, spolupráce učitelů, jejich postupy při výuce a hodnocení práce žáků.................................................................39 5.1 Hlavní zjištění......................................................................................................................................39